Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
19.03.2020 22:51 - За податливостта на фини влияния (5)
Автор: hranislav Категория: Други   
Прочетен: 469 Коментари: 0 Гласове:
1


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
image
В предишната част разделих фините влияния на три групи и дадох пример за тип реплики, които може да се използват с цел даден човек - например клиент в магазин, да бъде подтикнат да си купи една или друга стока, дори и първоначално да не е бил много склонен да го направи. Това са похвати спадащи към категорията "лично внушение".
Целта при подобен маниер на общуване е да се измъкват от събеседника утвърдителни отговори. Да речем, че лицата А и Б разговарят. А се опитва да получи съгласие от Б по даден въпрос. Вероятността Б, да се поддаде на опита за повлияване от страна на А, ще е по - голяма, ако А не започне разговора с неща, по които той и Б се различават. Но вместо това, А започне и продължи с подчертаване на нещата, по които той и Б са съгласни. Този подход в общуването се характеризира и с това - ако е възможно, А да изтъква, че и двете страни преследват една и съща цел и че само начинът им на действие е различен. Целта е Б да казва "Да, да" още в началото и ако е възможно - да не казва "Не". Отговор с "Не" е мъчна за преодоляване пречка. Когато някой веднъж е казал "Не", поради гордост може да продължи да отговаря отрицателно, дори и междувременно да е усетил, че отказът му не е в негова полза.
Когато някой с убеденост каже "Не", той върши нещо повече от простото изричане на двубуквена дума. Целият му организъм - жлези, нерви, мускули - се наежва за отрицателен отговор и затова при споменатия подход се цели лицето да дава утвърдителни отговори, защото ако отговаря с "не", това поражда в него съпротива срещу даването на положителен отговор малко по - късно. И така. В дадения пример, податливостта на Б по отношение на опитите за фино влияние от страна на А, в някаква степен зависи от това, дали Б ще започне да отговаря отрицателно на въпросите на А или ще се съгласява с твърденията му.
Описаният метод води началото си от "атинския стършел" Сократ, който близо 2400 години след смъртта си е почитан като един от най - мъдрите хора, които са упражнявали влияние в този свят. Методът се нарича "Сократов метод". Сократ никога не казвал на хората, че нямат права, а постъпвал по по - умен начин. Той задавал въпроси, с които неговият опонент трябвало да се съгласява. Продължавал да изтръгва признание след признание, докато имал много пъти "да" и накрая опонентът му, без да се усети трябвало да признае нещо, което щял да отрече категорично само няколко минути преди това.
Към фините влияния, считам че може да се прибави и една четвърта група, която съществува сравнително отскоро, поради липсата на определени устройства в по - ранни епохи: визирам отправянето на внушения посредством радиа и теливизии. Началото на широкото практическо приложение на телевизията е поставено в Германия. Там редовните предавания започват през 1929 г., а Берлинската олимпиада от 1936 г. е предавана на живо и е показвана пред публика в Берлин и Лайпциг. Това е първото телевизионно излъчване на живо в света и е използвано за целите на нацистката пропаганда. Оттогава досега телевизията е използвана като инструмент за отправяне на внушения към масите и за формиране на възгледи. В четвърта част споменах, че повтарянето на едно внушение му придава сила (забелязал съм, че повтарянето на дадени твърдения не е чуждо на средствата за масово осведомяване...).
Въздействието посредством радиа и телевизии, не може да бъде отнесено към сферата на магиите от гледна точка на класическото разбиране на понятието "магия", което разбиране е свързано с въздействие върху някого посредством свръхестествени сили. Обаче, това което днес се приема за свръхестествено явление, след време може да бъде приемано за нещо съвсем нормално и обикновено. Ако на някой човек от 19-ти век му бъде показан включен телевизор, в неговите очи, гледката би могла да изглежда паранормална. Така че, в определен смисъл: радио и телевизионното излъчване, когато са с цел формиране на определено мислене и поведение при възприемащите ги, биха могли да бъдат приети за магии, а тези които стоят в дъното на съответните внушения - за магьосници. Техномагьосници с техномагии.

Определянето на психологическото въздействие посредством плодове на техническия прогрес като магия е още по - оправдано, ако намесим т.нар. "25-ти кадър" - спорен метод за въздействие на съзнанието и подсъзнанието на хората чрез поставянето на допълнителен видео кадър с цел скрита реклама. Още по - оправдано е и когато става дума за излъчване в реално време, защото когато един магьосник отправя внушения към даден обект на въздействие, внушенията достигат до въпросния обект веднага (без значение дали той осъзнава това или не). Като пример за техномагия, бих посочил излъчването на живо на реч на някой политик, който е талантлив оратор и който се стреми да въздейства не само върху присъстващите на митинга, но и на милионите, които го слушат и гледат, застанали срещу телевизионните приемници. Магията е насочване на енергия към определен обект - думите са енергия. Когато някой говори на друг, той насочва енергия към него. Без значение дали му говори на разстояние един метър от него или на разстояние 500 км., посредством телевизионния екран.


Тагове:   магия,   фини,   влияния,


Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: hranislav
Категория: Други
Прочетен: 642125
Постинги: 439
Коментари: 467
Гласове: 1291
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031