В основата на двете свойства на стоката лежи двойственния характер на труда от неговия създаващ. Трудът на всеки стокопроизводител може да се разглежда от две страни.
Преди всичко това е определен вид на труда, имащ за цел да създаде един или друг продукт. Различните видове труд се отличават един от друг с използваните в процеса на труда материали (кожа, дърво, глина и т. н.), оръдия (шило и игла, брадва, пила и т. н.), а така също с характера на самия процес на труда. Всяка форма целенасочено усилие на човешка енергия образува определен вид труд (труда на обущаря, дърводелеца, фурнаджията, ковача и т. н.), който се нарича конкретен труд. Резултат от труда например на обущаря се явяват ботуши, шивача — облекла и т. н. Или конкретния труд е труд, създаващ потребителска стойност.
Ние знаем, че на пазара се обменят стоки, имащи различна потребителска стойност. И обмяната в този случай става именно за това, защото във всички стоки е въплътено нещо общо — труда.
Всеки работник, към която и да било професия да принадлежи, в процеса на труда изразходва енергия — умственна и физическа. Разходите на човешка работна сила във физиологически смисъл правят възможни и съизмерими всички видовв конкретен труд.
Ако се отвлечем, абстрахираме от целите и резултатите от труда на работника, от материалите, с които той работи и от инструментите, които той ползва, то труда на всеки представлява пред нас просто изразходване на човешка работна сила във физиологически смисъл, безотносително към неговата конкретна форма. Ето такъв отвлечен от конкретните различия, еднороден труд се нарича абстрактен труд. Думата "абстракция" в превод на руски език означава отвлечен. Затова, когато се казва: "абстрактен труд", то се има предвид човешки умствен труд и физическа енергия, независимо от това, каква работа той изпълнява — шие дрехи, добива руда, лее метал и т. н.
Но това не означава, че се извършва разсейване в нашето съзнание. Разсейването от особеностите на едни или други конкретни видове труд и свеждането им на всякакви работи до еднороден, абстрактен труд става обективно, независимо от съзнанието на човека. Стокопроизводителят, обменя своята стока на друга, разсейвайки се от конкретните особености на своя и чуждия труд и сравнявайки стоките в зависимост от разходите за труд въобще.
Говорейки за абстрактен труд и противопоставяки го на конкретния труд, ние подчертаваме, че абстрактния труд е разход на умствен труд и физическа енергия на човека извън зависимостите от особеностите на различните видове работи.
Сега да поставим следния въпрос: всеки ли разход- умствен и физическа енергия образува абстрактен труд? Трудът на хората винаги носи обществен характер. Но формите му на проява в различните социално-икономически условия са различни. Да вземем например труда на крепостния селянин във феодалното общество. Общественният характер на неговия труд се проявявал пряко и непосредствено- като обработвал земята на помешчика и определена степен от добива му отдавал безвъзмездно. В тези условия не се изсквало отчитането на разходите за физическа и умственна енергия, защото продукта от труда на селянина не постъвал в обмен. Селският труд в непосредственна, конкретна форма служил, като форма на проява на обществен труд. Когато няма стоково стопанство, не може да има и абстрактен труд.
Друг въпрос е кога се появява стоковото производство. Селянинът, както и други частни собственици, са длъжни да продадат зърно, което са получили в резултат от обработка на своята земя. Иначе те няма да могат да купят нужна им стока. Такова е положението у тъкача, обущаря и всеки друг стокопроизводител. Затова възниква необходимост да се отчитат разходите на физическа и умственна енергия, за да има възможност да се приравняват различни видове конкретен труд, а значи и възможността да се обменят стоките.
Платът, произведена от тъкач е полезна вещ, но нужна ли е тя на обществото, ще стане известно, когато тя бъде доставена на пазара. Само тогава, когато плата бъде продаден, може да се каже, че труда на тъкача е нужен на другите хора, т. е. явява се част от общественния труд.
Ето защо в общество, където стокопроизводителите от една страна са обособени, а от друга са неразривно свързани с общественното разделение на труда, неизбежно възниква абстрактен труд, без който е невъзможно да се прояви общественния характер на труда и да се съизмери с неговите разходи. Разходите (умствен и физически) се въплъщават в стоката, образувайки неговата стойност. Ако не бяха тези общи основи — еднородността на разходите на работна сила, то щеше да е невъзможно да се приравнят стоките — продуктите от труда на хората с различни профессии — и следователно да се обменят по между си.
Трудът на всеки стокопроизводител се явява едновременно и конкретен и абстрактен. Двойственният характер на труда на стокопроизводителя за първи път е открит от К. Маркс. Неговото научно откритие има голямо значение. Маркс е казвал, че "подчертания още в първа глава двойствен характер на труда" се отнася към най-добрите страници от "Капитала". Правилното разбиране на двойственния характер на труда дава възможност да се разкрие същността на икономическите закони на капитализма, неговото възникване, развитие и гибел. Маркс считал, че на учението за двойствения характер на труда "се основават всички разбирания на фактите".
И такa ние изяснихме, че абстрактния труд е особенна форма на общественния труд, свойственна само на стоковото производство, отразяващо отношението на хората в процеса на производство и обмяна на стоките.
Заедно с това труда на стокопроизводителя в стопанството се основава на частната собственост — негово лично, частно дело. Той може да прави всичко, каквото поиска: да шие дрехи, да произвежда столове и т. н. Излиза, че той има пълна свобода. Но това е само видимост. Че да произвежда стокопроизводителя в условия на стоково стопанство, той не може сам, със своя личен труд напълно да удовлетвори всички свои потребности. На обущаря произвеждащ ботуши са му необходими десетки, стотици предмети, които той сам не може да произведе. Обущарят зависи от всички окръжаващи го стокопроизводители, такива частни собственници, като него. Трудът на всеки стокопроизводител се явява непосредствено частен труд, в същото време представлява и частица от общественния труд.
Когато стокопроизводителя създава вещ, той не се интересува от потребителската стойност на произведената стока, а от стойността, като възможност да се възместят понесените разходи. Но това той не може да направи, а само да създаде потребителска стойност. Но може да се случи, стоката да не може да се продаде и така потребителската стойност да остане нереализирана. Значи, разходите на конкрете труд се оказват напразни. Това противоречие между потребителската стойности стойността, между конкретния и абстрактен труд се явяват основно противоречие между просто стоково производство — между частен и обществен труд.