Ние установихме, че обменната стойност на стоката е в способността и в определенна количественна пропорция да се обменя с други стоки. Да вземем същия пример. Да предположим, че известно количество стока — 20 кг зърно — се обменя на определено количество друга стока — на 10 м плат. Естественно, възниква въпрос: защо именно на 10, а не на 15 или на 5 м? На какво е основава пропорцията на обмена?
Някои буржоазни икономисти твърдят, че обмяната на стоката става на основа търсенето и предлагането. Например английския икономист Г. Д. Маклауд твърди, че "отношението между търсенето и предлагането е единствен регулатор на стойността. С какво се аргументира? Той говори: ако на пазара бъде предложено за обмен повече зърно, тколкото е търсенето, то обменната стойност на зърното ще падне. За обмяна на 20 кг зърно се потребява по-малко плат, например не 10, а 7 или още по-малко метри. И обратно, когато на зърното се появи по-голямо търсене, а предлагането е значително по-малко, то обменната стойност на зърното се повишава, и тогава 20 кг зърно може да се обменя вече не на 10, а на 13—15 и даже повече метра плат.
Никой не спори с това, че търсенето и предлагането в една или друга сепен влияят на обменната пропорция. Влияят, но не определят и не създават обмена стоъност на стоката.
Да си представим, че е възникнало такова положение, когато търсенето и предлагането на стоката са равныи т. е. зърното се предлага толкова, колкото е търсенето на него. В такъв случай влиянието на търсенето и предложението взаимно се изключват. Но една стока се обменя на друга все една в някаква определена пропорция! На основание на какво тя се установява? Защо 20 кг зърно се обменя именно на 10 м плат, а не на друго количество? На това теорията на търсенето и предлагането не са в състояние да отгоеорят.
Има и друга гледна точка, съгласно която обменните операции определят степента на полезност на вещите, потребни от стойността на стоката. Така, австрийския икономист Е. Бем-Баверк е писал, че "ценноста на вещите се измерва от величината на пределната полза на тези вещи". На пръв поглед такова толкование може да се покаже също правилно и достатъчно убедително: колкото по-полезен е даден предмет, толкова е по нужен на купувачуте, толкова е по-висока цената му.
Но полезността на вещите не може да служи за основа на пропорцийте в обмена на стоките. Ако е било така, то най-необходимите за живота на човека продукти: хляб, мляко и т. н. — биха стрували скъпо, в обмен на тях биха се обменяли голямо количество стоки. Но това не е така — съществуват много стоки, които са по-малко полезни и по-малко нужни на хората, отколкот водата и хляб, но струват много скъпо.
Тук трябва да отговорим: всяко положение не трябва да се разбира в този смисъл, че най-полезните вещи са най- евтини. Детелиненото сено като храна е по-полезно от сламата, но е по скъпо от него. Такива примери може да се дадат много. Всички те доказват, че няма и не може да има еднозначна пряка, причинно-следственна връзка между полезността на вещите и нейната обменна стойност: едни вещи са полезни и скъпи, други — полезни, макар и евтини.
Какво се явява основа на пропорцийте в обмена на стоки? Защо 20 кг зърно са равни на 10 м плат? От какво и как те се уравняват? Защото без равенство няма обмен. Тъкачът защо взема 20 кг зърно, защо те са равни на 10 м от неговия плат.
Основа за равенство не може да служи потребителската стойност: защото зърното и плата по своето предназначение са нееднородни, те удовлетворяват различни потребности на човека. По количество те също са несъизмерими: мярката на зърното служи теглото, а на плата — площа (толкова метра дължина, толкова ширина). За да се извърши обмена на две стоки е необходимо във всяка от тях до обмяната да има нещо общо.
Има ли в тях нещо общо? Да има. И това е труда, разходен на производството на стоката.Зърно, плат, кибритена кутия, трактор, игла, самолет — всички те са продукти от труда на човека. Равенството на двете стоки, обмяната им са възможни само защото тези стоки въплъщават в себе си, еднакво количество труд изразходвано за тяхното производство.
Въплътеният в стоката труд образува неговата стойност. Става въпрос за целия труд, изразходван на всички стадии на производството. Например, в стойността на зърното, ожънато от селянина е въплътен труда на машиностроителя (трактори, комбайни и т. н.), химика (торове), сондьора (гориво) и много други работници.
Следва да се отчита такава особеност на стойността. Потребителската стойност на всяка стока е напълно осезаема. Но в стойността на стоката няма и не може да бъде нито един атом вещества от природата. "Вие можете да чувствате и проучвате всяка отделна стока— пише Маркс— да правите с нея каквото си искате, но като стойност да остане неуловима". Потребителската стойност въплъщава в себе си многообразните естественни свойства на стоката, а стойността се явява отразяване на общественни, социално-икономически свойства.
Стойността и обменната стойност са взаимосвързани. Стойността, създадена от труд е вътрешно свойство на стоката, а обменната стойност служи външната форма на проява на стойността. Затова стоката е единство от потребителската стойност и стоиността, която може да намери своето отразяване само във форма на обменна стойност.
Источник на стойността на стоката, както вече установихме се явява труда. Величината на стойността непосредствено зависи от величината на трудовите разходи. Например преди при производството на алуминий се е разхождало огромно количество труд и е струвал по-скъпо от златото. С времето, с научаването на получаване на алуминий с по-малко труд, той станал несравнимо по-евтино от златото. Аналогично е положението и с железото. В миналите времена, когато обработката на железо била трудна, въоръжението на воина е било по-скъпо от 100 бика. По-късно, когато се усвоило производството и обработката на желязо, на всяко изделие се произвеждало с по-малко труд, желязото поевтиняло. От тук излиза, че колкото по-малко са трудовите разходи, толкова по-малка стойност има стоката и обратно.
Но грешно е да се отъждествяват разходите на труд и стойността. Не всеки разход на труд образува стойност. В условия на натурално стопанство продуките се създават също от труд, но се потребяват от самите производители. Затова и няма необходимост да се съизмеряват продуктите, закото не се обменят: продуктите от натуралното стопанство не се превръщат в стоки и нямат стойност, макар че труда на тях е разходен.
В стоковото стопанство, основано на частната собственост на средствата за производство, стокопроизводителите работят обособено, отделно, но труда на всеки от тях е свързан с труда на другите.
Обущарят, например купува кожа от кожаря. ножове, шила, чукове и други инструменти, необходими за шиене — от производителя на инструмента, конци и тъкани- от трети стокопроизводител и т. н. Освен тези преки връзки съществуват и много косвенни: със селяните производители на селскостопански оръдия и представители на други професий.
Както се вижда от нашия пример, труда на всеки стокопроизводител представлява едновременно и индивидуален труд и част от обществен труд. Трудът на обущаря, макар и обособен е нужен на обществото и от тази гледна точка той се явява част от общественния труд. Но връзката на този вид труд с труда на другите стокопроизводители се вижда само на пазара. А до тогава, докато обущаря донесе на пазара своята стока, той шие на свой страх и риск, не знаейки, нужен ли е на някого.
Връзката между производителите, съществува вече в процеса на производство на стоките се проявява не веднага, не пряко, а по заобиколен път, чрез обмен. На пазара в процеса купуване-продаване се извършва приравняване към други стоки и така се изяснява общественния характер на труда на обущаря.
Какви изводи може да се направят?
Първо- стойността е не просто разход на труда, а въплътен в стоката обществен труд на стокопроизводителя.
Второ- отношенията между хората в процеса на производство, обмен и потреблението на стоки, производственните отношения на стокопроизводителите, намират отражение в стойността на стоката.
Затова можем да кажем, че стойността не е отношение между вещите, стоките, а общественно отношение между стокопроизводителите по повод на вещите-стоки. Или кратко-стойността е общественно отношение.
В стойността са отразени определени отношения на хората в процеса на производство. Тя се характеризира с факта, че производителите на продукти са обособени един с друг и връзките помежду им се установяват не пряко, а по заобиколен път, чрез пазара, чрез покупкопродажбата. С други думи, стойността е отразяване на общественните отношения на стокопроизводителите.
Стойността не е естественно, а общественно свойство на продукта. Обуща, произведени в натуралното стопанство, не се отличават по своите естественни качества от ботуши, произведени в условия на стоково стопанство, но в първия случай те нямат стойност, а във втория се явяват стока, те изпълняват, както изяснихме друга общественна роля. Стойността е историческо явление, свързано с възникването и развитието на стоковото производство. Когато в общественното производство бъдат произведени просто продукти, стоковото производство изчезват и продуктите на труда нямат стойност.