Преди да отговорим на този въпрос, да си спомним за Робинзон Крузо. Всички вещи, спасени след корабокрушението му трябвалир освен… парите. А колко усилия преди е израрходвал за да ги има. И когато останал сам, парите загубили цялата си ценност. "Ненужeн боклук! — говорил Робинзон за монетите— Защто сте ми сега? Ти сега нищо не струваш дори и няма да се наведа и да те взема от пода".
Да, действително, там където няма обмен, там няма и потребност от пари. Историята на човешкото общество знае и времена, когато хората са живели без пари, и въобще не са се нуждаели от тях.
Въпросът за това, как са възникнали парите, дълги години занимавал умовете на много учени. Какви ли не догадки! Едни твърдели, че парите са измислени от… Адам. Намирали са се и такива, които доказвали, че парите са дар от природата.
Широко разпространена е т. н. номиналистична (държавна) теория на парите. Тя гласи, че парите са резултат от съзнателната воля на държавата, че всяка форма на пари, даже златната монета, притежава сила само защото е отбелязана с държавен знак, определящ номинала и.
Такова разбиране на въпроса е грешно. Ще се опрем на известен от историята факт, в Рим при император Гай Калигула (37—41 гг.). Ще си кажете, че всичко му е било позволено и подвластно. Той водил своя кон на заседанията на сената. Изисквал от поданниците си да целуват краката му. Никой не смеел да му се противопостави. По това време, като пари в Индия, на Цейлон, в някои райони на Африка в обръщение били особенни черупки с име "каури". Те се срещали рядко, добива им изисквал значителен труд, затова и се ценили те скъпо. И когато римската хазна била съвсем разорена, всесилния Калигула издал заповед: да сеобявят за пари раковините, събрани по негова повеля на морския бряг . Идеята на всемогъщия император не могла да се завърши с пълен крах: никой не събирал тези черупки, защото те не били пари.
Карл Маркс за първи път в историята на икономическата мисъл дал единственно правилно научное обяснение на същността на парите и причините за тяхното възникване. Парите са плод на продължително историческо развитие. Тяхната поява е неразривно свързана с обмяната на стоките. В развитието на стоковото производство, при смяната на една форма на стойност на стоката с други — ето къде е скрита тайната на произхода на парите.
Първоначално стоките се обменяли без помощта на пари. A и обмена е бил случаен, епизодично явление. Продуктите са се произвеждали не за обмен. Но у някои първобитни общини се появявали излишъци, които били резултат от благоприятни естественни условия. Излишъците се обменяли разбира се случайно. Защо случайно? Първо- обменът може да се извърши само при случайни срещи на общини или племена. Второ- самия обмен е носил примитивен характер: продуктите са можели да се обменят или не но това не е имало икономическо значение за техните собственици.
Подобен вид обменни отношения носи случаен характер и се нарича проста, отделна или случайна форма на стойност. В този случай един предмет се обменя на друг. Например, у новогвинейците грива коса се обменяла с каменна брадва, у редица негритянски племена в обмен на коза давали мотика и т. н.
Случайният характер на обмена вече свидетелства за превръщането на продукта от труда в стока. Продуктите постепенно започнали да се обменят, като еквивалентни, равноценни вещи. В обменно отношение всички от изброените стоки изпълнявали различна роля. Грина коса отразява своята стойност в каменна брадва. Тъй като тя отразява своята стойност чрез отношение към друга стока, то това означава, че тя се намира в относителна форма на стойност. Каменната брадва служи, като материал за изразяване стойността на друга, стока, как ще бъде оценена тя, служи за еквивалент на неговата стойност. Излиза, че каменната брадва се намира в еквивалентна форма на стойност.
Може ли да съществува всяка от тези форми на стойност една без друга? Не, между тях съществува тясна взаимовръзка. Гривата коса не може да се намира в относителна форма, ако тя не се обменя с каменната брадва или нещо друго, а каменната брадва не може да бъде еквивалент, ако не противостои на гривата коса или друга стока. В същото време тези стоки си противостоят едни на други. Това трябва да се разбира по следния начин: стоката може да си изрази своята стойност чрез друга стока, ако те притежават друга потребителска стойност. С други думи, гривната коса не може да изрази своята стойност чрез гривата коса.
Така една или друга стока се намират в относителна или еквивалентна форма на стойност, коята не е в сила на своите природни качества. Каменната брадва служи за еквивалент не защото тя е каменна брадва с определени естествени свойства. Тя може да изпълнява и роля на относителна форма на стойност, ако се обменя на гривата коса. Този извод има принципно значение за разбирането на произхода и природата на парите.
С възникването на първото крупно общественно разделение на труда, с отделянето на скотовъдството и земеделието обмяната на стоки станала по-регулярна. На този стадии от развитието на стоковото производство съответства пълна, или разгърната форма на стойността. Сега в процеса на обмяна участват много стоки, при това една и съща стока се обменя на много други стоки. Например, у суданските негри се срещали следните обменни отношения:
= 10—15 овцe
10 кошници сол = 20—30 кози
= 2 бика
При случайна форма на обмен на всяка стока се противостояла само една стока. А при разгърната форма една стока, намираща се в относителна форма на стойност (в нашия пример 10 кошници сол), получава отражение на своята стойност в цял ред от стоки — еквиваленти.
Но и такава форма на стойността не е могла да удовлетвори разширяващите се потребности от обмен на стоки. Защо? Защото обмена може да се извърши само когато на собственика на сол са му нужни овце, а на собственика на овеце — сол. Но обмена не може да се състои, ако собственика на овце не се нуждае от сол, макар че собственика на сол се нуждае от овце. Такива затруднения между двама стокови собственници възниквали все по често. Това положение все повече се усложнявало.
С развитието на производството количеството продукти за обмен все повече растяло. Но сред множеството стоки постепенно се отделили такива, които се обменяли по-често от другите и станали мерило за стойност на всички стоки. В различно време такива стоки у едни племена се оказвали миди, у други — кожи, у трети — животни и т. н. С превръщането на една стока във всеобщ еквивалент пълната, разгърната форма на стойност отстъпила своето място на друга, по-развита форма на стойност, която носи име всеобща форма на стойност. Сега вече много стоки отразяват своята стойност в една стока — всеобщ еквивалент.
1 наметало =
10 фунта чай =
40 фунта кафе = 20 аршина плат
1/2 тона желязо =
2 унции злато =
Това е само примерна схема. Нужен е бил дълъг опит на обмен, докато каквито и да било стоки са можели да се отделят и да станат главен предмет на покупкопродажба. Такъв всеобщ еквивалент може да бъде стока, която най-нагледно да отразява стоийността на другите стоки, най-често да се обменя. И тогава когато всеобщ еквивалент става само една стока, и само тя, а не каквито и да било друти, то на смяна на всеобща формма на стойност идва последната, най-висша степен на развитие на формата на стойността — паричната. Она имеет следующий вид:
1 наметало =
20 аршина плат =
10 фунта чай = 2 унции злато
40 фунта кафе =
1/2 тона желязо =
Паричната форма на стойността се отличава от всеобщата по това, че първо- ролята на всеобщ еквивалент монополно принадлежи на една стока, второ- стоката изпълнява роля на всеобщ еквивалент не в тесните рамки на местен пазар, а на значително по-широки територии.
Така в резултат от дълго развитие на стоковото производство и обмяната възникнали парите.
Какво е това пари? Парите — това е стока, която според развитието на стоковото производство и обмяната се е отделила, като всеобщ еквивалент. Както и всички стоки, парите имат стойност и потребителска стойност. В този смисъл те по нищо не се различават от обикновенните стоки.
Но най-главното, характерно за парите се заключава в това, че те са особенна стока. Парите са такива, защото се обменят за всички стоки, служат за удовлетворяване на всички потребности, придобиват всеобща потребителска стойност.
Парите, както и стойността на стоката, отразяват общественните отношения между хората в процеса между производство и обмен.