Нo с това педагогическите протести не се ограничават. На юг в град Щутгарт (Stuttgart), земя Баден-Вюртемберг, пред кметството протестирали учители, работещи по временен договор. Те не влизат в щатни учебни заведения, а заключват договори с администрацийте на тези заведения на определен срок или на определен учебен курс. След изтичане на договоро или след свършване на учебноия курс такива учители отново се оказват зад борда. И докато те изпълняват една и съща работа, като на щатните колеги, ежемесечната им заработка на временно заетите учители се колебае от 600 до 900 евро. Това е значително по-малко,от щатните учители. В тази връзка в земята Хесен (Hessen) също има протестни акции на учители и преподаватели.
Както виждаме, учителя в началните класове и извънщатния учител — са с договори с много удобна мишена за буржоазен грабеж. Първата категория педагози — этова са хора, които правят особенно важни общественни дела — те въвеждат децата в света на знанията, закдават в детските глави основите на светогледа, приучават ги към култура на поведение, възпитават. Но това отговорно дело капиталистическата държава разбира обратно: ако тези учители учат малките деца, то и ползата от тяхната работа е също малка, и ролята в образователната система е съвсем не важна. А това е формален повод да се орежи тяхното парично съдържание. От друга страна, тук има и по-нататъшен престъпен прицел на буржоазията. На учителеите от началните училища-високо трудово натоварване и ниско заплащане — ето причините, които водят до падане на качеството на началното образование и възпитание. В капиталистическото класово общество на управляващата класа и е изгодно да ограничи бъдещия пролетариа в образованието, защото им е нужна не грамотна, всестранно образована личност, в това число и политическа, а глупава гайка с потребностен минимум знания, от който може да се изтискат всички сокове, а след това да се изхвърли на улицата поради непотребност.
Примерно това се отнася и за външните учители. Но техните капиталисти ги грабят още по-нагло, защото външните не влизат в профсъюзите на педагозите и затова последните не се застъпват за тях. Тези учители се намират в много уязвимо положение, те и без това са с малко заработване крайно ненадеждно и нестабилно. Днес работа има, а утре в училище се връща щатния преподавател, който временно е заместван от извънщатния, и птново настъпват мъки по търсене на нова работа и безпаричие. Ако властта планира съкращение на учителските щати, то често се получава, че училищната администрация разтрогва договорите с такива учители, жертвайки ги, за да съхранят своите щатни единици. Или става така, че конкретно училище или колеж съкращава годишната сметка. Тогава за да се удържи заплатата на щатния колектив на предишно ниво, директора е принуден да се откажи от услугите на учителя-контрактник. Ясно е, че заедно с ниго от училище ще се махнат и учебните курсове, които той е водил. Или това учебно натоварване се разпределя сред щатните учители, и тогава например, учителя по география е принуден да преподава физика. В особенни случаи качеството на преподаване се влошава, учениците не получават значителна част от необходими знания, или получават вместо знания повърхностна сурогат. В такива условия отношението на самия външен учител към своята работа често носи формален характер: изпял урока — и довиждане, а разбрали ли са науката децата или не, това е друг въпрос.
Важността на благородната професия на учителя е разбираема за работническата класа. Диктатурата на пролетариата високо цени своята трудова интелигенция. Защото педагога встъпва не само в ролята на преводач на знания, но и се явява за ученика наставник, олицетворяващ въплъщение на културен, исторически, революционен опит на много поколения трудещи се. Успешното строителство на социализма и комунизма са невъзможни без високообразовани граждани, притежаващи провилно мислене и светогледа на работническата класа. Ролята на учителя, педагог в такива условия многократно нараства, педагога застава в авангарда на трудовата интелигенция. Победилата работническа класа ще успее, накрая да оцени тази роля по достойнство.
Сергей