Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
13.04 23:19 - Стачката на руските шофьори на камиони продължава трета седмица в условията на поличейски репресии
Автор: metaloobrabotka Категория: Технологии   
Прочетен: 278 Коментари: 0 Гласове:
0



Руските водачи на камиони вече 2 седмици започвайки от 27 март, протестират против повишаването на таксите и имат намерение да продължат протеста. Полицията арестувала много от лидерите на стачките и заплашила протестиращите с жестоки преследвания. Стачката намира съществена поддръжка сред широки слоеве бедно население и се явява индикатор на извънредно социално напрежение, усилващо се в условията на задълбочена икономическа и политическа криза.

Водачите на камиони протестират против удвоената такса, взимана от шофьорите, ползващия федералните пътища в рамките на пътната налогова система, известна, като «Платон». Въведението на заплащането в 2015 година доведе до всеобща стачка, до голям трудов конфликт в Русия за много години. От 15 април, плащането трябва да се удвои с  днешните 1,53 рубли до 3,06 рубли за километър за камиони с товароносимост над 12 тона.

Водачите в Русия заработват средно от 40 хил. до 60 хил. рубли на месец (от 700 до 1050 долара по текущия курс). Тъй като много се явяват собственици на своите камиони, те от собствения си джоб плащат за преминаване, а също така и други пътни разходи и налози. Те искат пълна отмяна на «Платон».

Съгласно съобщения в СМИ, въвеждането на «Платон» способствало за повишаване на цените на хранителните продукти в цялата страна.

Населението на  Русия се сблъска с рязък ръст на цените на продоволствията и услугите, особенно от началото но украинската криза в началото на 2014 година. Въвеждането на жестоки икономически санкций от страна на САЩ и ЕС в съчетание с ниските цени на нефта подкопаха и без това крехката руска икономика. За последните две години цените на храните нараснаха средно с 36 процента, а комуналните плащания с 28 процента, докато реалните доходи паднаха с 15 процента. Голяма част от селското население и значителен слой от работническата класа може  да нахрани своето семейство само с помоща на продукти, произведени в натурални стопанства.

Плащането за преминаване е особено ненавистно, защото всички знаят: официалното обяснение — финансиране ремонта на разбитите руски пътища се явява заблуда. Новият сбор отива в джобовете на правителственните чиновници, а така също в мултимилионерите и милиардери.  Докато сумите формално постъпват във федералното агентство, схемата на събиране е била разработена и контролирана от компанията RTITS, в която контролен пакет от акций от 2014 година владее Игор Ротенберг.

Той се явява син на Аркадий Ротенберг-един от най-богатите хора в света, съгласно списъка на Forbes  тази година, включващ 782 човека; неговото състояние се оценява на 2,6 млрд. долара. Той и неговия брат Борис Ротенберг (още един доларов милиардер) се счита за един от най-близките приятели и съюзници на президента Владимир Путин. Миналата година се изясни, че на основание договор между руското правителство и RTITS Игор Ротенберг ежегодно получава 9,9 милиарда рубли (129 милиона долара) от федералния бюджет благодарение на «Платон».

На 27 март започна стачката  — на следващия ден след като десетки хиляди човека излязоха по улиците с протест против всепроникващата корупция в Русия. По данни на профсъюзите, участващи в  стачката, към нея се присъединили около 10 хиляди щофьора от 80 региона (от 83). Те блокират пътища из цялата страна за демонстрация на протеста. Докато осведомяването на стачката в либералната и подконтролна на държавата преса в Русия е минимално, то болшинството статии появили се в местните и интернет-издания, стачката получила голямо съчувствие и поддръжка сред широките слоеве от население.

Най силна е стачката в Дегестан. Това е един от най-бедните региони със средномесечна заплата от 19 хил. рубли (около 333 долара). В републиката преобладава селското стопанство при крайно бедна социална и транспортна инфраструктура. В тази 3 милионна република водачите на камиони несят особено социално натоварване, защото камионите се явяват единствено средство за превоз на стоки в планинските местности.

Шофорите в Дегестан заработват значително по-малко от средното за страната — вместо 50 или 60 хил, те получават 30 хил. рубли на месец (527 долара). Тук стачкана е намерила широка поддръжка сред местното население, където водачите на автобуси и други работници открито  ги поддържат, слагайки надписи «антиплатон» на своите транспортни средства и присъединявайки се към водачите на камиони в техните стоящи протести.

Опасямайки се че стачката може да излезе из под контрола, премиер-министъра на Русия Дмитрий Медведев в края на март обявил, че повишението на плащането ще бъде ограничено на 25 процента вместо 100 процента, а това означава, че таксата ще се вдигне на 1,91 рубли за километър. Но шофьорите отклонили това предложение и продължили стачката. Срещата между профсъюзните лидери и министъра на вътрешните работи и вицепремиера на република Дегестан на 4 април също така не могли да сложат край на стачката. В хода на интервюто водачите заявили, че нито един от правителственните чиновници, с които те са се срещнали, «не е предприел стъпки в наше направление».

По време на интервюто много водачи изразили крайно недоволство не само по огромното социално неравенство и корупция в Русия, но и на политическия истеблишмънт.

Така,  един от водачите от Дегестан се възмущава в YouTube, че депутатите в Думата издават закони, изгодни само за тях. «Никой от лидерите на нито една партия не се е изказал за стачката и не заявили, че стачкуват руски граждани. Но когато дойдат избори те ще дойдат и ще кажат “Ние сме с народа”… Ние само искаме да получим възможност да заработим пари». Попитаните шофьори казват че ще стоят до последно и призовават и останалите работници и жители да ги поддържат.

От самото начало на протести водачите на камиони се сблъскали с репресии от страна на руската полиция. В Санкт-Петербург един от лидерите на стачката Андрей Бажутин бил арестуван в първия ден на стачката и наказа с 14 дена лишаване от свобода. След това съд съкратил срока до пет дена. Друг лидер на стачката в Новоросийск бил арестуван на 25 март и наказан с 10  дена лишаване от свобода. В началото на април арестите продължили; те се стоварили на лидерите  на водачите и многочислените протестиращи в другите градове на страната, в това число във Воронеж и Тюмен.

По съобщения на водачите, полицията се опитва да блокира протестите по железните пътища, принуждавайки шофьорите да напуснат улиците. В други случаи полицията се намесва в хода на събранията, търсейки оръжие, за да има предлог за по-нататъшно преследване и арести. Зафиксирани са случаи, когато мними ремонтни работи по пътищата започват внезапно  на тези места, където водачите се събират за своите протести.

Единствената причина, по която още не е започнала пълномащабно настъпление към стачката е че Кремъл се опасява, че това може да предизвика протести и стачки от още по широки слоеве от работническата класа.

Заедно с това, няма съмнение, че се води обсъждане на относително възможно насилствено спиране на стачката. Защото съветника на министъра по печата и информацията в Дегестана Руслан Акаев заявил в социалните мрежи: «Нацгвардия! Скопете тези уроди-шофьори! Не оставяйте върху им камък до камък! Конфискувайте транспортните средства! Разбивайте им наглите физиономии!»



www.wsws.org

 




Гласувай:
0
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: metaloobrabotka
Категория: Технологии
Прочетен: 196544
Постинги: 641
Коментари: 79
Гласове: 160
Календар
«  Септември, 2017  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930