Наука и развитие производительных сил
Акад. С. Г. СТРУМИЛИН
Какво е това наука
Съдържанието на многограното понятие «наука» не може да се разгледа в сгъстено определение. Говорят, например и даже пишат в енциклопедиите, че науката това е съвкупност от знания за реаьната действителност.
Ако попитате себе си от каква «руда» се изработват съвкупността от знания, то ще трябва да признаете, че материала за науките служи сумарния опит на човечеството през цялата му история на развитие; опитът както в областта на формите на съзнания, в активното претворение на отражение на обективния свят в логически стройна система на разсъждения и умозаключения, така и в сферата на производствената практика на хората, в които тези разсъждения и умозаключения или получават свое подтвърждение и признание или се отхвърлят, като ненужна шлака.
Обществената практика служи за научна теория за проверка на пригодността да се изпълни по предназначение; самото назначение на научните теории се определя обикновено с напълно реални потребности на обществената практика: потребностите на животновъдството стимулирали възникването на аритметиката, земеделието и строителството събудило създаването на геометрията, развитието на търговското мореплаване обусловило възникването на звездната астрономия и т. н.
Отговаряйки в своите разгръщания на подобни конкретни питания от различни отрасли на производството, науката като цяло служи за най-важната потребност в народното стопанство — потребността в развитие на производителните сили.
Ще бъде дълбока заблуда да разглеждаме научната мисъл, като първоизточник на техническия прогрес и последователен ръст на производителните сили на человека. В историческата смяна на причини и следствия не науката определяла пътя на стопанския процес, а обратно — това последния не само поставил пред нея поредните задачи, но и създавал материални предпоставки за успешното им разрешение. Но историческия процес — това е непрелъсната верига, в която причините и следствията постоянно си сменят местата и вчерашниете следствия стават причина в следващото звено на тази верига.
Може да се казже, че хората с истинската наука винаги встъпват, като пионери на нови пътища на развитие на техниките. Те винаги са избирали в своите търсения непроходими пътища.
Историческият опит ни убеждава в това, че даже плодотворните научни идеи и техническии открития се оказват надълго обречени на безплодие, пребивавайки в състояние на анабиоза, ако за широкото тяхно възприятие, признание и усвоение не съзрели още материални и социални предпоставки. Известно е например, че гениалното откритие на Коперник за въртенето на Земята около Слънцето в течение на много векове се е отхвърляло от християнския свят на средновековието като богопротивна ерес.
Практическата значимост на достиженията на науките се определят в края на краищата не толкова от тяхната дълбока оригиналност, колкото от нивото на развитие на производителните сили и характера на икономическия базис.
В античното обществе например, откритието от гръцкия учен Херон още 120 години до н. ера за движещата сила на парата не получило никакво признание. Дареният труд от робите изключвал потребност от паров двигател, предполагащ масово стоково производство и материална заинтересованост от работника в продуктите от своя труд. Тези изобретения не привлекли към себе си обществено внимание. Едва в XVIII век в промишлена Англия развиваща крупно мануфактурно производство се породила настоятелна потребност от мощни механически двигатели.
От приведените примери е видно, че научната инициатива на учените на много векове изпреварва реалната потребност от нея на обществата. И в този случай за нейната потенциална значимост може само да гадаем.
Някои от недалечните критици на такава висока оценка на науките отхвърлят, като идеалистическа ерес, подобно на това, както се отхвърля известния идеалистически афоризъм: «Идеите създават света». Но те са лоши марксисти, ако забравят, че теорията става материална сила, когато се овладее от массите. Освен това науката, както вече бе казано е не само сума от знания, но и процесс по добиване на знания и изследване на обективните закономерности на природата и обществото.
Не трябва просто да се отъждествява науката с теми или други нейни идейни продукти, В числото им може разбира се да се нарекат и тези голи научни идеи, които само още бродят в главите на учените.
Исторически корени на науките
Както е известно, зачатъци на наука възникнали много рано, още с появата на първите магистри и доктори на науките в пищни средновековни мантии и странни шапки и до днес съхранили се в буржоазните храмове на науките. Когато видиш тези цветни, по-скоро петльо оперени, традиционни одежди при жреците на науките на някои съвременни учени, неволно си спомняш не по-малко причудливите жречески дрехи на шаманите при изпълнение на своите професионални функций. Видимо, жреците от всички култове първо се стремили да поразят въображението на профаните със своя външен вид. Събирайки дан от простодушното паство за жертва на боговете, те заблуждавали не само паството, но и самите «богове», изполвайки жертвите на боговете за собствена полза.
Но с една заблуда дълго не можеш. Към жреците се обръщали за помощ при болести и повседневни нужди.
С течение на времето все по-трудно ставало да се удържи истинската наука в затворения кръг от прислужниците на теологията. Без широко използване тя не могла да се развие, а развивайки се неизбежно губела своята секретност и изплъзвайки се от ръцете на теолозите, ставала все по-светска, не зависимо от църквата. Коперник, както е известно, съвместявал занятия по астрономия със задълженията на католически свещеник, а Кеплер сформулирал законите за движение на планетите, заработвал с астрологически хороскопи. Така те в сила на условията на своята епоха поддържали на практика тези суеверия, с които се борили в теориите.
Едва в буржоазното общество, с внедряването на машините, когато, по думите на Маркс, самия процес на производство се превръща в технологическо приложение на науките, то последните станали неотменим фактор в производството.
Но «наука», в лицето на инженери, изобретатели и професори в буржоазното общество, където всичко се продава, може още да се купит, запатентова и присвои, обръщайки го така, като средство за производство, в монополна собственост на буржоазията и оръдие в експлоатацията на труда. Разбираемо е че в това общество жреците на науката, изготвят своята стока на потребата на буржоазията, препарират и подават своята «наука» с така философска апологетическа лъжа и заблуда, каквато е напълно достатъчна за класово използване против трудещите се.
Наукообразната лъжа само прикрива и приукрасява съвременните процеси на експлоатация на труда. Истинската основа на самата възможност на капиталистическата експлоатация се явява, както е известно, монопола на собствеността на буржоазията на средствата за производства въобще. Оръдията на труда в този процес отделят капитала от труда и му се противопоставят, като оръдия на експлоатация. Но това, по свидетелство на Маркс, става и с науките в капиталистическата промишленост, «която отделя науката, като самостоятелна потенция на производства, от труда и заставяйки да служи на капитала» (Съч. Т. XVII, стр. 398).
Така, разглеждайки съдержанието на науките за целия период на нейното развитие в антагонистическото общество, ние виждаме в него постоянна симбиоза от противоборстващи начала на истини и заблуждения с изрядна доза пряко объркване и користни лъжи. Но всички тези модификации от лъжи и заблуда, от наивно шаманство до изострена апологетика на капитализма, по самото тяхно същество са чужди на науките.
И оръдията на труда и науката в социалистическото общество са общо достояние на всички трудещи се и служат на цялото общество. Науката се внедрява в производството не с чужди ръце, като например с буржоазията, а с дружните усилия на самите трудещи се, тяхната интелигенция, строители и конструктори, инженери и агрономи.
Резултатите, каквито ни обещава тази протичаща на нашите очи културна революция са неизчислими. Уместно е да напомни за този факт. Елементарният разчет е показал, че всеки милиард рубли, разходими за училищно образование в СССР, повишава обема на народния доход на страната в сила на указан прирост на производителност примерно на 6 милиарда рубли. Такъв е ефекта даже в училищната наука, внедряема в работническата среда.
Даже в антагонистическото общество може само да се спира ръста на науките, да се препятства разпространението в масите, но невозможно е да се спре нейното стихийно движение напред. Практиката на общия производствен процес в своето развитие повелително исисква и сама съдейства за ръста на съответните отрасли от знания.
Съвсем различна е свъзаната с общественото производство на материални блага в най-високо организираната и технически въоръжена съветска наука. Защото връзките с производството се основават не в частностопански интереси на отделни монополи.
От оръдие на заблуда и експлоатация на труда науката при социализма се превръща в оръдие на освобождение на масите от експлоатация и заедно с това става все по-пълноценен фактор общественото производство и непресъхващ източник на ръст на производителната сила на труда.
Наука и надстройка
Класиците на марксизма-ленинизма много ясно разграничават в рамките на всяка обществена формация такива основни елементи, като 1) производителни сили на обществото, 2) съответстващи им производственни отношения, представляващи икономическа основа, реален базис на всяка формация и 3) възвишена на този базис юридическа и политическа надстройка. Базисът, според Маркс, съответстват и определени идеологически форми на общественото съзнание — юридически, политически, религиозни, художественни и философски. По определение на Й. В. Сталин, «надстройката — това са политически, правови, религиозни, художественни, философски възгледи на обществото и съответстващите им политически, правови и други учреждения» («Марксизъм и въпроси на езикознанието», стр. 5).
Нито в едно от тези определения на надстройки не е упоменята науката, като цяло. Естествено възниква въпрос: може ли само с философски възгледи да се отнесе и цялата наука към числото на надстройките? С едни или други решения на този въпрос са свързани немаловажни практически последствия.
Не възниква съмнение, ако кажем, че при господството на буржоазията всички нейни защитни учреждения, като боеви надстройки над базиса служат само нейните класови интереси и разделят съдбата на тази класа. Но възгледите на обществата, разделени на антагонистически класи — това е пъстър и противоречив конгломерат. Круп и Маркс или Рябушинский и Ленин са били съвременници. Но техните възгледи са били диаметрално противоположни.
В условията на класова борба идеологията на отживелите класи налага свой отпечатък и на научното мислене. Елементарната бдителност ни задължава да разкриваме проявите на класово влияние във всяка от науките в буржоазното общество, безпощадно да виждаме и отменяме всички елементи на псевдонаучна, реакционна фалш. Но наличието на такива идеологическии елементи в науката в условията на господство на отживелите клаи не дава още права да разагледаме тази наука, като цяло само като защитна идеологическа надстройка над експлоататорския базис.
Признавайки науката само, като една от идеологическите надстройки над икономическия базис на сменящите се формации, на нас ни се налага да направим и всички изводи от този факт, че надстройката живе недълго, че тя се ликвидира и изчезва с ликвидацията на дадения базис. Така феодалното общество трябвало да отмести античната наука, буржоазията — зачеркнала феодалната наука, а ние в СССР, ние да премахнем от себе си всички достижения на науките от Нютон и Ломоносов до наши дни. А между другото, както е известно, това не се случи.
В съветските училище и университети се преподават, изучават и развиват, не само научните достижения на такива учени, като Айнщайн, Менделеев и Дарвин, но и се отива към далечното минало, извличат се от там такива научни ценности, като закона за съхранение на веществата на Ломоносов (1756 година), законът за гравитацията на Нютон (XVII век), безсмъртното, по оценка на Енгелс, творение на Коперник за въртенето на Земята около Слънцето (1512 година) и много други, дори до логиката на Аристотел и геометрията на Евклид от антична древност (III век д. н. е.), които са преживели над две хилядолетия и всички смени на класовите общественни формации, влизайки в златния фонд на науките, овладяването на които влиза в задължителния минимум на всички ученици в СССР.
Ф. Енгелс още в 1872 година предвидил възможността при достатъчно високо ниво на производителните сили на труда и разумното им разделение «да се предостави на всеки достатъчно свободно време, за да може от исторически унаследената култура — наука, изкуство, форми на общежития и т. н. — да възприеме всичко това, което действително има ценност и не само да възприема, но и превърне това от монопол на господстващата класа в общо благо на цялото общество и да способства за по-нататъшното му развитие» (Соч. Т. XV, стр. 13).
Беспорно, истинското изкуство, както и истинската наука, не могат да се свържат с кава да е обществена формация. Спомнете си колко различни формации е преживял по своето време безсмъртното творение на Омир!
Отстоявайки идеалите на прогресивното човечество, кммунистите са готови в борба за тях да използват всички идеологически и материалистически ресурси, включително и моща на истинските науки и привлекателността на истинското изкусство. За да се удовлетворят високите изисквания на новото общество, науката и изкуството при социализма трябва да бъдат свободни от всякаква сектантска изключителност, спираща приобщаването към тях на цялото авангардно човечество.
В нашата страна справедливо клеймят с позор не само хората, способни на преклонение пред чуждите «авторитети» в науките и културите, но и тези, които игнорират действителните достижения, защото такава пуста самонадеяност само намалява нашите темпове на придвижване към к комунизма. «Не трябва да не осъждаме — говорил по този повод неотдавна А. И. Микоян — тези другари, които, под предлог на борба с нископоклоничеството пред чужденците, игнорират чуждестрания опит, престанали да се интересуват от него, да го изучават, използват това, което на нас ни е полезно» (вестник «Правда» от 25 октомври 1953 година).
В неотдавнашна дискусия по въпроса за науките правилно се отбеляза, че задачата на работническата класа, свалила капитализма, се състои в това без разграничение да се принеме или отмести наследената от капитализма наука; задачата се състои в това да се отдели истинското научно съдържание от антинаучните идеологически извращения и фалшификацията на научното знание. А за решаването на такива въпроси се изисква конкретен подход към съдържание на всяка наука по отделно.
Във всяка от тях може да се окажат елементи на заблуждения и още често съзнателни фалшификации на научни истини в интерес на обслужване устоите на отмиращия обществен строй. И заедно с това във всяака наука следва да се отличават такива истински научни елементи, които ни въоръжават със знание на законите на природата и обществата.
Където властва буржоазията, там и в най-точните науки за природата, освен съвременната биология, атомна физика и звездна астрономия, изобилстват елементи на метафизика, агностицизъм, индетерминизъм и откровенна поповщина. Надарените със «свобода на волята» атоми, не намират в себе су определено пристанище в пространството, безпорядъчно мечтаейки, да намерят няколко места едновременно. А малките частици материи, удряйки се една в друга в общата суматоха, общо взето се «унищожават».
Но, от друга страна, не всички обществени «науки» по време на господството на буржоазията представляват лоша антинаучна апологетика. Известно е че за построяването на научния социализъм марксизма използвал критически усвоения не само френски утопичен социализъм, но и английската буржоазна политикономия и немската идеалистическа философия.
Не трябва да се забравя и за това, че в антагонистическото общество не всяка наука се намира в плен на класови вмъквания и дале не всяка е продажна и лъжлива. Борбата за свободата на научното мислене с червен конец преминава през цялата история на културата. И в предишни времена е имало не малко такива безстрашни борци за научна истина, които били готови да сложат глава за нейното тържество в борбата с фарисействащото шаманство. И не случайно все по-често вдигат те своя глас на протест на всички международни конференции и конгреси в света. Заедно с това все по-ясно става това принципиално отличие, което отделя истинската наука, призвана да служи на народа и цялото човечество на всички етапи от своето развитие, от тези класови извращения, които възникват само временно над всеки антагонистически базис, като специална защитна негова надстройка, създаваема против интересите на народа и затова подлежаща на ликвидация, както и разрушавайки подпиращия я базис.
Да умееш да отсяваш реакцията в науката — важна задача на марксистите в тяхната борба с идеологическата надстройка на буржоазията. Във всяка научна област е необходимо строго да се отличава истинската наука от лъженауката, от тези буржоазни надстроечни извращения, каквито иска да сложи със шаманството в науката.
Ако апологетическата лъженаука, като защитна надстройка служи за идеологическо оръжие в борбата отживелите класи против авангардните, то истинската наука, встъпва против лъженауките, става боево идеологическо оръжие на авангардните сили на обществата против всяка реакционна идеология на загниващите формации.
Наука и производство
Многостранна система от науки изучава конкретно в своите подразделения най- различни обекти със специални методи за разрешение на различни теоретически и приложни задачи. Общото за всички системи от науки се явява в областта на теорията задачата на познание на обективните закономерности на Вселената, а в областта на практиката — използването на тези закономерности и в идеологическата борба с духовната реакция за по-добри идеали на социална истина, и в културното строителство на народите, и в материалното производство на цялото общество.
Прието е да се мисли, че производството е свързано само с т. н. приложни науки, а «чистата» наука витае някъде в облаците на абстракцията, в пълното откъсване от всичко земно, в сила на нещо, очевидно, и се приписва това на някаква прословута чистота. Но това е дълбоко заблуждение. Теорията в откъсването от практиката, като цвете, откъснато от почвата, увяхва и загива. Организационно тази кооперация е намерила вече своето отражение и в системата от учреждения на Академията на науките в СССР. Ще напомним, че в дореволюционната Академии имаше само хуманитарни и естествено-исторически отделения и едва в съветския период там израсна огромното отделение на техническите науки.
Планът на научно-изследователските работи на Академията на науките на СССР се прави, както е известно от самите учени. Съгласуванщи ги с текущите потребности на отделните ведомства и коригирани във връзка с общите изисквания на народното стопанство в Госплана, този план служи по утвърждаване от правителството на народностопанските задачи на страните.
Тверда граница между теоретическите и практични науки няма. Всяка наука може в един или друг случай непосредствено да се включи в производството, получавайки стопанско използване. Физиката открила широки перспективи на осигуряване на производства от всички видове енергия, до вътреатомни включително. А от това се е породил и отделен раздел, като електроника, включително непосредствено в производството, като регулятор на автоматиката на цялата промишленост на създаващия се комунизъм.
Важно отметить, что ныне на службу социалистическому хозяйству привлекаются не только представители отдельных наук — геологи, почвоведы, — а коллективы ученых различных специальностей в целях комплексного освещения всех сторон изучаемого объекта. Академия наук СССР располагает широкими возможностями почти любых комбинаций наук в составе таких коллективов.
Разглеждайки един или друг раздел от науките отделени едни от други, не винаги може да се предугади възможности от производственно приемане. От първия опит на разцепване на атома до овладяването на вътреатомната енергия — е изминат огромен път.
В подразделенията на този фронт обикновено се отличават обществените науки от науките за природата. Но при такава систематика от цикъла на науките биха отпаднали например, всички философски и математически науки, обхващащи едновременно и обществото и природата.
Предметът на изучаване в този кръг от науки същественно се сменят — от абстрактни понятия и прости елементи, като величина, движение, атоми и молекули, до най-сложни тела, организми и съобщества. Но обществата се състоят от отделни лица, организми и тела — от молекули и атоми, движението е неотделимо от веществата, а без понятие «величина» и логика на разсъждение и умозаключение въобще не се ражда нито една от науките.
Ето кратко опровергаване.
I. Математически науки
1.Аритметика. 2. Алгебра. 3. Геометрия. 4. Тригонометрия. 5. Аналитическа геометрия. 6. Теория на вероятностите. 7. Диференциално изчисление. 8. Интегрално изчисление. 9. Вариационно изчисление. 10. Векторно изчисление. 11. Тензорно изчисление. 12. Теория на множествата и пр.
Математиката е най-абстрактна от науките. Нейните формули в своите буквени изражения обхваща всякакви величини — и колкото се може повече, и безкрайно мали, и постоянни, и променливи, и реални, и мними. Разполагайки значителни избори от представи за пространства, математиката напълно последователно ще ви изложи геометрията на Евклид, на Лобачевски, или на Риман. В първият случай ще ви се предаде да се признае при това, че сумата от ъглите от триъгълника винаги е равна на 2 d, във втория — че тя е винаги по-малка от 2d, в третия — че тя винаги е по-голяма от 2d. И каквото от това пространство ни се явило за предмет на изучение, това няма да измени формалните изводи в математиката. Този формализъм таи в себеси известна опасност да се пързулним към идеализма, за което е писал В. И. Ленин, имайки в предвид физико-математическите течения, но това не намалява огромната роля на математиката във всички технически използвания на науките в производството. И не само висшата, но и най-елементарната. Защото без аритметика в завода и геометрията в полето не само инженера и агронома, но и редовия производственик няма да се справи.
II. Механически науки
Имеaт практическо приложение каto: 1. Теория на еластичността. 2. Съпротивление на материалите. 3. Хидромеханика. 4. Хидравлика. 5. Аеродинамика. 6. Строителна механика. 7. Механична технология. 8. Машинознание и др.
Връзката на този раздел от науки е съединен с математиката и физиката, като връзката им е тясна и неразривна. Целият този раздел от науката е свързан непосредствено с производството.
III. Физико-химически науки
Физиката има практическо използване в: 1. Енергетика. 2. Топлотехника. 3. Светотехника. 4. Телемеханика. 5. Електротехника. 6. Радиотехника и т. д. Химията с нейнитее подраздели в частност с физическата химия — 1. Термохимия. 2. Фотохимия. 3. Електрохимия — има практическо приложение, в химическите технологии.
Физиката и химията обединяват общо предмет на изучаване — вещество. Но сближаването на тези науки е видно от появата на такива нови дисциплини, като «физическа химия» и «химическа физика» имат съзнателно хибриден прозход. С механиката този раздел от науки се свързва чрез физиката, с астрономическите науки — чрез астрофизика и астрохимия, с геологията — чрез геофизика и геохимия. По тесен начин са свързани с много връзки непосредствено с производството.
IV. Астрономически науки
1.Космогония. 2. Астрономия теоретическа. 3. Астрометрия. 4. Небесна механика. 5. Астрофизика. 6. Астрохимия. 7. Космография. Имат практическо приложение както и: 8. Актинометрия. 9. Метеоритика. 10. Навигация. 11. Аеронавигация. 12. Служба за времето (метеорология) и пр.
Небесните тела ще си кажете, че са много на далеч от нас, че да може непосредствено да служат на нашето обществено производство. И все пак науката ги заставят да им служат — и в селското стопанство, където така е важен отчета на постъпление на слънчева енергия (актинометрия), и в мореплаването, и в аеронавигацията, и навсякъде, където работата се регулира от времето.
V. Геолого-географски науки
1.Геофизика. 2. Геохимия. 3. Геология. 4. Минералогия. 5. Хидрогеология. 6. Аерология. 7. География (физическа). 8. Геодезия. 9. Почвознание. Имат практическо използване: 10. Наука на вечната замръзналост. 11. Хидротехника. 12. Печатарство и пр.
Науките за земята разкриват пред нас всички нейни богатства: в недрата — несметни запаси от полезни изкопаеми, на повърхността — всички ресурси на почвеното плодородие обводняване и напояване; тези науки обслужват с прогнози за времето и селското стопанство и въздушния транспорт.
VI. Биологически науки
1.Биология. 2. Биохимия. 3. Палеонтология. 4. Микробиология. 5. Ботаника. 6. Зоология. Имат практическо приложение както и: 7. Агрономия. 8. Агрохимия. 9. Агротехника. 10. Горско стопанство. 11. Зоотехника. 12. Ветеринария и пр.
Науките за живата природа служат във всеки совхоз и колхоз, в земеделието и животновъдството, радикално повишавайки продуктивността.
- Науките за живата природа служат и на промишлеността, освещавайки процесите при винопроизводството, хлебопроизводството където се използват ферменти и ензими (биология), и т. д. И даже такава далеч от производството наука, като палеонтологията, изучаваща живота на отдавна имрели организми, помоага в геологията за търсене на полезни изкопаеми.
VII. Антропологически науки
1.Антропология. 2. Ембриология. 3. Анатомия. 4. Физиология. 5. Психология. Имат практическо използване във връзка с медицината, в частност, нейните раздели: 6. Патология. 7. Терапия. 8. Хирургия. 9. Психиатрия. 10. Гинекология. 11. Фармакология. 12. Хигиена и санитария и пр.
Съкращавайки заболеваемостта и смъртността на хората, науките за човека значително повишават и ефективността на тези важни производителни сили. Широкото внедряване у нас на тези раздели от науки за съветския период, несъмнено един от показателните факти е съкращението на смъртността в СССР двойно и увеличението на средната продължителност на живота и труда на нашите съграждани с минимум 12 години. Наистина заради тези факти се крие увеличаването на лекарския персонал 10 пъти.
VIII. Общественно-исторически науки
а) Историко-хуманитарни:
1.Eтнография и eтногенезис. 2. Археология и история na материалнaтa култура. 3. История на страните и народите. 4. Право и история на правото. 5. Филология. 6. Литературознание. 7. Изкуствознание. 8. Военни науки.
б) Социално-икономически:
1.Политическаа икономия. 2. История на икономическите учения. 3. История на народното стопанство. 4. Икономгеография. 5. Народностопанско планиране. 6. Икономика на отраслите на труда. 7. Наука за финансите. 8. Статистика. 9. Счетоводство
Науките за базиса и надстройката на обществата са многочислени и далеч не се изчерпват с привеждането на по-горе изброените. Всички те са далеч от техниките на производства, но имат голяма възпитателна роля и организиращо въздействие на производители.
Особенно място в системата от науки принадлежи на такива философски дисциплини, като: 1) история на философията, 2) диалектически материализъм, 3) исторически материализъм и 4) логика. Те може да се поставят и начело на всички системи от науки и в заключителното звено, обобщаващи и венчаващи цялата тази система.
И такa, даже най-беглия обзор на организация на обектите на изучаване и текущите задачи на системите от науки в СССР ни убеждава в това, че не отделни свои раздели, а като цяло социалистическата наука служи, като един от важните фактори на общественото производство в нашата страна.
Наука и производителни сили
Твърдението, че науката се явява важен фактор на производството е безспорно.
«В «Кратък курс» е казано: «Оръдията на производствата, с помоща на които се произвеждат материални блага, хората, привеждащи в движение оръдията на производства и осъществяващи производство на материални блага благодарение на известния производствен опит и навици към труд — всички тези елементи заедно съставляват производителните сили на обществото» («История ВКП(б). Кратък курс», стр. 114—115). Ще се опитаме да разшифроваме съдържанието на двата основни елемента: «оръдията на труда» и «хората» — от които се формира понятието производителни сили.
Какво е това «оръдие на труда»? Това е преди всичко техника — машини и инструменти. Но «природата не строи машини, паровози, железни пътища», — говори Маркс. «Всичко това са — създадени от човешката ръка органи от човешкия мозък; овеществена сила на знанията». И даже самия процес на производство Маркс нарича «експериментална наука, материално-творческа и предметно-въплъщаваща наука». С развитието на крупната индустрия в нея наред с машините участват все повече и такива мощни агенти, като парата и електричеството, производителността на които според Марксу, «зависи от общото състояние на науките и от степента на развитие на технологиите или от използването на тези науки към производството». Ето защо, следвайки Маркс, може да кажем, че степента на развитие на оръдията на труда заедно с това «се явяват показател за това, до каква степен обществените знания въобще — науката се е превърнала в непосредственна производителна сила» («От непубликуваните ръкописи на К. Маркс». Списание «Болшевик» № 11 —12 за 1939 год, стр. 61, 63 и 65).
А сега ще напомним, с какво се определя производителната сила на труда. «Производителната сила на труда — писал Маркс — се определя от многосложни обстоятелства, между другото от средна степен на изкуство у работника, нивото на развитие на науките и степента на технологическо прилагане, обществената комбинация от производствените процеси, размери и ефективността на средствата за производство и накрая от природните условия» (Соч. Т. XVII, стр. 46). Много показателно е в този набор от фактори, определящи производителността на трудовата сила, има не само средства за производства, включвайки разбира се и оръдия на труда, но и нивото на науките, при това тази потенция на производство е поставена даже по-напред във веществените фонде на производство със включените оръдия на труда.
Такa оръдията на труда и хората с техния опит и навици, ние трябва да признаем, че в числото на елементите, определящи производителната сила на труда — и не между другото, а главно е «общото състояние на науките», или «нивото на развитие на науките», и всички нейни използвания, посредством които тя заставя силите на природата да служат на труда. Много е важно при това да се отбележи, че науката не само съдейства за ръста на производителните сили, но и сама при известни условия се превръща в «непосредственна производителна сила».
Може даже да се каже, при какви условиях произхожда това превръщане. В процесът на производство на научна продукция е необходимо да се различават следните три стадии на нейната готовност. На първият- зачатъчен стадии, научните идеи още не саизлезли зад рамките на чисто идеологически форми на съзнания, като могат да служат само, като оръжие в идейната борба съревновавайки се със светогледа и класите. На вторият- подготвителен стадии тези идеи получават вече предметно опосредствование — в учебни пособия, схеми и модели, в лабораторни и полузаводска проверка на действие — и вече стават признати за потенциално производство. И едва на третия- заключителен стадии тяхната реализация се внедрява в производството, или извършва се овеществяване на оръдията на труда и в опита на производителите, като последните получават окончателно подтвърждение на своята истиност и от потенциална сила се превръщат в действаща производителна сила на обществото.
Може да ни възразите, че науката се използва за построяването на нови машини — но това вече не е наука, а оръдие на труда. Но метала, от който е направена тази машина, не престава да бъде метал и в състава на оръдията на труда.
Не бива да забравяме за участието в общественото производство на такива елементи от науките, които се сумират във форма на навици на мислене и професионално изкуство, но не в оръдията на труда, а непосредствено в главите на самите производители. Ще напомним например, следното изказване на Маркс: «Степента на изкуство на наличното население представлява винаги предпоставка за цялото производство, следователно главното натрупване на богатства; важно съхранен резултат от предишния труд, съществуващ в самия жив труд» («Теория на добавената стойност». Т. III, стр. 229. 1936). Съкровищата на науките, натрупани с труда на поколения изследователи от всички времена, стават общо достояние на човечеството.
Въздействайки едновременно и на оръдията на труда и на обслужващите ги от хората, внедрената в производството наука ни е осигурила огромна икономия от жив труд. Ще приведем няколко примера.
Със замяната на примитивния плуг, кон — с трактори, а сърпа и веригите — с комбайни разходите от жив труд на 1 тон зърно в човекодни значително намаляват: в 1850 година те са били 117 дни, в 1913 година — 71 дена и в 1937 година в колхозите — 10,2, а в совхозите — не повече от 7—7,5 дни. Така за по малко от един век ние сме съкратили разходите на труд от разчета на всеки тон хляб не по малко от 107 дни, което приблизително съставлява обща ежегодна икономия от 14 милиарда дни.
В производството на метали науката и техниката също не стояли на място. В частност, в черната металургия разходите на жив труд на тон чугун за последните 100 години се съкратили 50 пъти, а по стомана и прокат — значително повече.
В производството на прежди и тъкани благодарение на съвременната машинна техника разходите на труд в сравнение с ръчното производство се намалили у нас още към 1940 година по тъкачество в 80, по предене — над 100 пъти. На всеки метър сурови тъкани това дава над 26 часа икономия на труд, а в сума на цялата продукция от памучни тъкани (5,3 милиарда метра в 1953 годи) — 17,5 милиарда трудодни.
Но особено ефективна е икономията на труда при механизирания транспорт. Превозвач с един кон може да произведе, както е известно, не повече от 8 тона-километра на ден, или 1 тон-километра в час. А съветските железни пътища още в 1940 година са превозили по 169 тона-километра за всеки човеко-часа труд.
Разбира се в това заслугата не е само на науките и техниката, въплътени в оръдията на труда и навиците на работниците. Но не следва да се забравя, че «машината — според Маркс — се явява най-могъщото средство за увеличение на производителността на труда, т. е. съкращаване на работното време, необходимо за производството на стоки…» (Съч. Т. XVII, стр. 443).
Необходимо е също така да се помни, че тази дарена сила на науките се реализира само с пълното и неразривно единение с труда. Това означава, че в пълна степен ние я овладяваме само в комунистическото общество.
Изводите са много елементарна истина способно да направи само плановото, социалистическо стопанство.
Днес съветския народ под ръководството на Комунистическата партия решава велики задачи за създаване в страната на достатъчност, а след това и изобилие от предмети за народно потребление. Пътят към, достигането на тези цели върви чрез развитие на производителните сили, чрез подем на производителността на труда в селското стопанство, чрез преодоляване изоставането на различни отрасли.
Съветската наука, в частност агрономическата наука, в решенването на тези задачи се отдава водеща роля. Тясната връзка на науките със социалистическото производство, творческото развитие и използване — това са важнеи условия за изпълняване от съветската наука на тази роля, която тя е призвана да играе в социалистическото общество.