(Ответ тов. А. И. Николаеву, г. Одесса)
За да разберем качественното своеобразие на човешкото съзнание е необходимо от една страна да изясним връзката, елементите на сходство между психиката на висшите животни и човека, а от друга страна, да изясним коренното отличие на човешкото съзнание от психиката на животните.
Еволюцията на формата на отражение в животинския свят е подробно разгледана в статията на Н. Н. Ладигина-Котс «Развитието на формите на отражение в процеса на еволюция на организмите» (списание «Въпроси на философията» № 4 за 1956 година), затова ние ще се спрем на този въпрос кратко.
С усложняване на взаимоотношенията на животинските организми и средата, с усложняване на процесите на обмяна на веществата се усъвършенства и специалния физиологически апарат на реагиране на животните на външни раздразнения. У висшите животни се образоува централна нервна система с главен мозък, явяващ се най-съвършен апарат, висше оръдие за ориентация във външната среда. Способность адекватного отражения внешней среды выступает как условие, необходимое для протекания самого обмена веществ, лежащего в основе жизни.
Възникването на общественно-трудовата дейност на човека е привела до качествен скок от изключително биологически обусловена психическа дейност на висшите животни към общественно обусловена, съзнателна психика на човека. Тази висша социално-обусловена проява на свойства на отразяване у човека се намира във взаимовръзка и единство с биологически обусловената способност на отражение у животните. Единство и связь выражаются в историческом происхождении человека и его сознания из мира животных и в наличии общих законов высшей нервной деятельности, действующих как в мире животных, так и в человеческой психике. Първата сигнална система, присъща и на животни и на човек, свидетелства за сходство на психиката на животните и човека, показват, че и психиката на висшите животни и съзнанието на човека имат условно-рефлекторна природа.
Но независимо от този момент на единство, човешката съзнателна психика (или съзнание) качественно се отличава от безсъзнателна психична дейност на животните. В основата на всяка специфика на общественната форма на движения на матери лежи трудовия процес. Он определил и специфику человеческого сознания.
Качественното отличие на човешкото съзнание от психиката при животните се определя преди всичко с коренното отличие на активната трудова, разумна дейност на хората от пассивно-приспособителното отношение на животните към условията на външната среда.
В своето възникване и формиране човешкото съзнание се определяло от развитието на трудовата дейност на човека. Отбелязвайки това, Ф. Енгелс в «Диалектика на природата» писал: «Както естествознанието, така и философията до днес пренебрегват изследването на влиянието на дейността на човека над неговото мислене. Те знаят, от една страна, само природата, а от друга — само мисълта. Но същественна и близка основа на човешкото мислене се явява изменението на природата на човека, а не една природа като такава, и човешкия разум се развива съответно, както човек се научава да изменя природата» (стр. 183. 1953).
Своеобразието от дейността на човека по отношение към външния свят (активно изменение на външния свят с труд за разлика от пасивното приспособление на животните) намерило свое изразяване в своеобразието на висшата нервна дейност на човека. В процеса на труда у хората възниква потребност в обмен на мисли, в средства за общуване едни с други, образува се специфична човешка, втора сигнална система, в която ролята на условен дразнител играе словото и което служи за физиологическа основа на качественно отличие на човешкото соъзнание от психическата дейност на висшите животни. Вместе с тем, как постоянно подчеркивал И. П. Павлов, вторая, свойственная только человеку, сигнальная система неразрывно связана с первой сигнальной системой, присущей как человеку, так и животным. В основе психической деятельности людей лежит органическое единство и взаимодействие обеих сигнальных систем.
И така, материалната основа на спецификa на човешкото съзнание се явява обществената трудова дейност на човека и възникналата на тази основа звуков език. В процеса на труда се развива специфичния човешки мозък, а заедно с мозъка се усъвършенстват и човешките органи за чувство.
В своеобразието си съзнанието на човека има свое изразяване на спецификата на неговата общественно-трудова дейност. Тази дейност се изменя в различни исторически епохи, съответно се изменя и човешкото съзнание. Затова съзнанието на всяка общественно-историческа епоха има свои специфични особености. В класовото антагонистическо общество във всяка класа има свое особеноо общественно съзнание.
Но подобно на това, както у производственната дейност на хората има всеобщи черти, независими от всякакви общественни форми, така и на човешкото съзнание са присъщи определени черти, имащи място навсякъде и на всичко, във всички исторически епохи, докато съществуват хора.
Всеобщите особености на съзнанието, отразяващи съществото на общественно-трудова, специфична човещка дейност и свързаните с развитието на втората сигнална система, имат общочовешки характер, не представляват явления на надстроечен или класов характер и се изменят заедно с развитието на човешкия мозък, значително по-бавно, отколкото се изменят общественните формации.
Да разгледаме сега най-съществените особености на човешкото съзнание.
Важнa особеност на човешкото съзнание се явява способността към абстрактно, логическо мислене. Психиката на животните винаги е тясночувственна, защото тя се опира само на първата сигнална система, на индивидуалния опит на дадена особа, натрупана непосредственно на база на наследствен апарат на инстинкти. В силу этого животные не способны к сознательному накоплению опыта и передаче его последующим поколениям. В отношении животных речь может идти лишь о некоторых зародышах мыслительных операций (анализ, синтез и т. п.), которые к тому же никогда не могут быть осознаны.
За разлика от висшите животни, не вървящи по-далеч от чувственно възприятие на повърхностните явления, у човека има способност към теоретично обобщение, към проникновенна същност на явленията, което съставлява главна черта на логическото мислене, а така също способността на осъзнаване и предаване от поколения на поколения изминалия опит на човечеството и преди всичко производствения опит, благодарение на това общочовешкия опит постоянно нараства.
Способността на човека към теоретично, логически обобщение, изразяващо се в езика, прави възможно в значителна степен замяната на индивидуалния човешки опит «опита на рода» — опит на предшестващите поколения хора. Така, «общодостъпността» на математическия аксиом на Ф. Енгелс обяснявал именно «опита на рода». Този синтезиран опит на цялото човечество намира своето изразяване в знанията за явленията от окръжавания ни свят, проверени на практика. Способността за синтезирано осъзнаване на опита на изминалите поколения облегчава и ускорява постъпателното развитие на човешкото съзнание, като цяло. Всяко ново поколение, осознава изминалия опит, не се ограничава от усвоеното, с повтаряне на вече решени проблеми, а обогатява човешкото съзнание с решаване на нови въпроси, внося своя собствен дан в съкровищницата на човешкото знание. В основе этого процесса лежит в конечном счете неуклонное усовершенствование самого трудового процесса — процесса производства.
С тази особеност на човешката психика са свързани такива важни закономерности в развитието на съзнанието, като приемственост и постъпателност на процеса на усъвършенстване на духовния живот на хората.
Животните са способни само да ползват готови предмети, необходими за тяхното съществуване, без предварително осъзнаване на целите на това използване. За разлика от това обусловеното с труд човешко съзнание е целенасочено. Преди да се осъществи производството на оръдия или да се използват те за изменение на природата, човека произвежда тази операция в своята глава. К. Маркс в «Капитала» пише: «Паякът извършва операции, напомнящи операциите на тъкача, пчелата построява своята восъчна клетка засрамвайки някои хора-архитекти. Но и най-лошия архитект от най-добрата пчела от самото начало се отличават с това, че докато пчелата строи клетката от восък, архитекта вече е построил в своята глава. В края на процеса на труда се получава резултата, който вече в началото на този процес е бил в представата на работника, т. е. идеално». Работникът се отличава от пчелата и по това, че той осъществява «своята съзнателна цел, която като закон се определя способа и характера на неговите действия и които той е длъжен да подчинява своята воля».
Разбира се изходния пункт в развитието на човечеството е не полагане на цели, не предварително осъзнаване резултати от действия, а самото действие, защото в началото е било делото, а след това цялото осъзнаване. Самите цели при това пораждат отразяването в главите на хората външния свят. В основе целенаправленной трудовой общественной деятельности человека, как указывал Ленин, лежат объективные законы внешнего мира. Целенаправленность действий — отличительная черта человека, и по мере развития производства целенаправленность человеческих действий постоянно возрастает. Это находит свое выражение в осознании сначала узкопроизводственных, а затем все более отдаленных последствий действий людей.
Психиката на висшите животни им дава възможност успешно да се приспособяват към съществуващите в този момент условия на външна среда. Но животните не са способни да предвидят изменението на тези условия.
За разлика от тях тази важна специфична особеност на човешкото съзнание се явява неговата способност да предвижда това, което на даден етап от развитието на действителността съществува още в зародиш.
Подходът на човешкия ум към вещите вътрешно е дълбоко противоречив: от една страна, в него е заключена възможността да се превърне абстрактно понятие във фантазия, водеща в страна от живота; от друга страна — способностна на предвиждане, изпреварваща дадените факти, събития, водещи напред и необходимо в най-строга наука, за без предвиждане няма наука. Тази особеност на човешкото съзнание се проявява в способноста към предполагане, хипотези. На способности человеческого сознания опережать данную ступень в развитии действительности и зиждется предвидение будущего.
Животното не е способно съзнателно да отдели за себе си от себеподобните. За разлика от животните човек се отделя от природата на основа обществена практика. Разумът на човека се развива съответно от това, как човек се е научил да изменя природата. Развитието на общественната практики и разума на човека неизбежно достигат до човешко самосъзнание за себе си като даден индивид, не само като отделен човешки индивид от природата, но и като различие от себе си спрямо други хора, като определен, целенасочен действащ субект.
Осъзнаването на човека в практиката на външната среда предшества самосъзнанието; осъзнаването на човека с непосредственни чувственно дадени условия на неговата практика е необходимо да израсне до осъзнаване на човека сам за себе си като разумно същество, своите индивидуални действия и своето познание. Това намира свое отражение в специфичната способност на човешкия индивид критично да осмисля и оценява своите действия и своето познание, а така също действията и познанията на другите хора.
В света на изложеното става ясно, че животните не притежават съзнание в смисъл на самосъзнание, или способността да осъзнават своята дейност и своето място в света и сред себеподобни. В силата на това у животните не може и да възникне проблем по отношение на субект към обект, явяващи се важни за съзнанието на човека.
Благодарение на способността към целенасочена дейност у човека се развива способност за оценка на качественната определеност на процеса и продуктите от труда от гледна точка на зрение, ритъм, систематичност, съразмерност и т. н., развива се естетичното чувство, което у висшите животни съществува само в зародиш.
«Чувствата на общественния човек — писал К. Маркс — са различни от необщественния; само благодарение (предметно) на обективно разгърнатото богатство на човешката същност се получава богатство на субективно човешко чувство, получава се музикално ухо, очи, умеещи да разберат красотата на формите…» («К. Маркс и Ф. Энгельс об искусстве», стр. 43, 1937).
В способността на естетическо възпроизвеждане на действителността се състои една от особеностите на човешкото съзнание.
Целенасоченото човешко съзнание дълбоко прониква в същността на действителността, ставайки в своето съдържание все по-голям «аналог на действителността». Постигайки «мярка» на всеки предмет и явление, хората действат в процеса на изменение на света, както отбелязал К. Маркс, и в съответствие със «закона на красотата». Люди стремятся в творениях своих рук удовлетворять не только материальную потребность, но и специфическую эстетическую потребность, необходимо вырастающую из возникновения и совершенствования эстетического чувства, отражающего меру, ритм, гармонию, соразмерность и т. п. как в природе, так и в самом процессе труда. Но в условиях господства частной собственности происходит, как указывал К. Маркс, «снижение чувств». Человек, работающий на эксплуататора, тем самым «отчуждает» от себя самое человеческое — свой труд, теряет самое ценное в себе — свободное творчество. Унищожаването на частната собственост предизвиква гигантски разцвет, по израза на К. Маркс, «човешкото в човека». В коммунистической формации эстетическое чувство людей достигает всестороннего расцвета.
Поради отсъствието на целенасоченост в своята психика и деятелност животните въздействат на външния свят пасивно, по изказа на Фр. Енгелс, само в сила на своето присъствие в природата. За разлика от това човешкото съзнание, свързано с разумната дейност, притежава активност. Съзнанието встъпва като стремеж към изменение и покоряване на света.
Съществото на човешкото съзнание се заключава в способността да открива и съзнателно да използва обективните закони, което е съвършенно недостъпно за психиката на животните. Благодарение на това човек е способен да познае необходимостта и да действа в съответствие с тази позната необходимост, достигайки до свобода.
Познанието на обективните закони, действащи независимо от волята и съзнанието на хората, неразривно свързано с използването на тези закони в интерес на хората в процеса на тяхната материална дейност. Тук се разкрива този факт, че съзнанието и материалната дейност на хората е неразривно свързана и че в следствие на тази особеност човешкото съзнание встъпва като изразяване на особеностите на материалната практика.
Именно в това и се проявява способността на човека да достига единство в теория и практика. Истински научното разбиране на тази особеност на човешкото съзнание и деятелност дава марксическата наука.
Способността на съзнанието и практическото използване от хората на обективните закони се явяват общочовешки, исторически се изменят; то е неразривно свързано с конкретни исторически общественни условия. Най-висше развитие то достига в комунистическата формация.
И. Б. Новик (г. Молотов)
Журнал «Вопросы философии», 1956, № 6, стр. 229-231