Ние установихме, че обмената стойност на стоката е способността определена количествена пропорция да се обменя с други стоки. Да вземем същия пример. Да предположим, че известно количество стока — 20 кг зърно се обменя на определено количество друга стока — на 10 м плат. Естествено възниква въпроса: защо именно на 10, а не на 15 или на 5 м? На какво се одновават пропорциите на обмяната?
Някои буржоазни икономисти твърдят, че обмяната на стоки се извършва на основа търсене и предлагане. Например английския икономист Г. Д. Маклеод твърдял, че «отношението между търсенето и предлагането е единствения регулатор на стойността. С какво се аргументират? Те казват: ако на пазара бъде предложено за обмяна повече зърно, отколкото е търсенето му, то обмената стойност на зърното ще падне. За обмяната на 20 кг зърно ще трябва по-малко плат, например не 10, а 7 или още по-малко метри. И обратно, когато на зърното се появява по-голямо търсене, а се предлага значително по-малко, то обмената стойност на зърното се повишава и тогава 20 кг зърно може да се обменя вече не на 10, а на 13—15 и даже повече метри плат.
Никой не спори с това, че търсенето и предлагането в една или друга степен влияят на обмените пропорции. Влияят, но не я определят— те не създават обмена стойност на стоката.
Да си представим, че е възникнало такова положение - търсенето и предлагането на стоки са равни, т. е. зърното се предлага, колкото е неговото търсене. В такъв случай влиянието на търсенето и предлагането взаимно се изключват. Но один товар обменивается на другой все равно в какой-то определенной пропорции! На основании чего же она устанавливается? Почему 20 кг зерна обмениваются именно на 10 м холста, а не на другое его количество? На это теория спроса и предложения ответить не в состоянии.
Има и друга гледна точка, съгласно която обмените операции определят степента на полезност на вещите, потребителската стойност на стоката. Така, австрийския икономист Е. Бем-Баверк писал, че «цеността на вещите се измерва с величината на пределната полза от тези вещи». На первый взгляд такое толкование может показаться тоже правильным и достаточно убедительным: чем полезнее предмет, тем больше он нужен покупателям, тем выше цена на него.
Всъщност самата полезностна вещите не може да служи за основа при пропорцията в обмяната на стоките. Ако това беше така, то най-необходимите за живота на човека продукти: хляб, мляко и т. н. — трябваше да са най-скъпи, в обмяната на тях трябваше да има повече стоки. Однако это совсем не так — существует множество товаров, которые менее полезны и менее нужны людям, чем вода и хлеб, но тем не менее стоят они очень дорого.
Тук е необходимо да направим корекция: това положение не трябва да се разбира в този смисъл, че най-полезните вещи са най-евтини. Детелината, като фураж е по- полезна от сламата, но тя е значително по-скъпа. Таких примеров можно привести много. Всички те доказват, че няма и не може да има еднозначна пряка, причинно-следствена връзка между полезността на вещите и нейната обменна стойност: едни вещи са полезни и скъпи, други — полезни, макар и евтини.
Но какво се явява основата за пропорцията в обмяната на стоките? Защо 20 кг зърно са равни на 10 м плат? Чем и как они уравниваются? Ведь без равенства нет обмена. Ткач потому и берет 20 кг зерна, что они равны 10 м сотканного им холста.
Основа за равенството не може да служи потребителската стойност: защото зърното и плата по своето предназначение са нееднородни, те удовлетворяват различни поизискване потребности на човека. По количество са също несиеизмерими: зърното се измерва в килограми, а плата — по площ (колко метра дължина, колко метра ширина). За да се състои обмяната на двете стоки е необходимо, във всяка от тях да има нещо общо.
Има ли нещо в тях общо? Да, има. И това общото е труда, разходван на производството на стоката. Зърно, плат, кутия либрит, трактор, иглка, самолет — всичко това са продукти от труда на човека. Равенството на двете стоки, тяхната обмяна, са възможни само защото, тези стоки въплъщават в себе си, изразяват еднаквото количество труд, разходван на тяхното производство.
Въпплътеният в стоката труд образува неговата стойност. Става въпрос за целия труд, разходван на всички стадии от производството. Например, в стоимости зерна, выращенного крестьянином, воплощен труд машиностроителей (тракторы, комбайны и т. п.), химиков (удобрения), горняков (топливо) и многих других работников.
Следва да се отчита тази особеност на стойността. Потребителската стойност на всяка стока е напълно осезаема. Но в стоимости товара нет и не может быть ни одного атома вещества природы. «Вы можете ощупывать и разглядывать каждый отдельный товар,— пишет Маркс,— делать с ним что вам угодно, он как стоимость остается неуловимым». Потребителската стойност въпплъщава в себе си многообразните естествени свойства на стоките, а стойността се явява изразяване на наговите общественни, социално-икономически свойства.
Стойността и обмената стойност са взаимосвързани. Стойността, създадена от труда, е вътрешно свойство на стоката, а обмената стойност служи за външна форма на проява на стойността. Таким образом, товар есть единство потребительной стоимости и стоимости, которая может найти свое выражение только в форме меновой стоимости.
Източник на стойността на стоката, както вече изяснихме се явява труда. Величината на стойността непосредствено зависи от величината на трудовите разходи. Раньше, например, на производство алюминия затрачивалось огромное количество труда и он стоил дороже золота. В дальнейшем, когда научились получать алюминий с меньшей затратой труда, он стал несравненно дешевле золота. Аналогично положение с железом. В давние времена, когда обработка железа была чрезвычайно трудна, вооружение воина стоило дороже 100 быков. Позже, когда освоили производство и обработку железа, на каждое изделие из него стали тратить в несколько раз меньше труда, и железо намного подешевело. Таким образом, чем меньше трудовые затраты, тем меньше стоимость товара, и наоборот.
Но ще е грешка да отъждествяваме разходите на труда и стойността. Не всеки разход на труда образува стойността. В условиях натурального хозяйства продукты создаются тоже трудом, но потребляют их сами производители. Затова и няма необходимост да се съизмеряват продуктите, които няма да обменяте: продуктите от натуралното стопанство не се превръщат в стоки и нямат стойност, докато труда на тях не е разходван.
В стоковото стопанство, основано на частната собственост на средствата за производство, стокопроизводителите работят обособено, разпокъсано, но труда на всеки от тях, като хиляди гайки е свързан с труда на другите.
Обущарят, например купува кожа от говедара, ножове, шила, чукове и други инструменти, необходими за шиенето на обувките— от производитела на инструменти, нишки и тъкани — от трети стокопроизводител и т. н. Освен тези преки връзки съществуват множество косвенни: със селянина, с производителя на селскостопански оръдия и представители на други професии.
Както виждаме от нашия пример, труда на всеки стокопроизводител представлява едновременно и индивидуален труд и част от обществения труд. Трудътна обущаря, макар и обособен, не е по-малко нужен на обществото, и с тази гледна точка той се явява част от обществения труд. Но связь данного вида труда с трудом других товаропроизводителей обнаруживается только на рынке. А до того, как сапожник принесет на рынок свой товар, он шьет его на свой страх и риск, не зная, нужен ли он кому-нибудь.
Связь между производителями, существующая уже в процессе производства товаров, проявляется не сразу, не прямо, а окольным путем, через обмен. На рынке в процессе купли-продажи происходит приравнивание сапог к другим товарам и тем самым выявляется общественный характер труда сапожника.
Какви изводи може да направим от казаното?
Първо- стойността е не просто разход на труд, а въплъщението в стоката на обществения труд на стокопроизводителя.
Второ-отношенията между хората в процеса на производството, обмяната и потреблението на стоките, производствените отношения на стокопроизводителите, намират изразение в стойността на стоката.
Затова ние можем да кажем, че стойността това не е отношението между вещи, стоки, а общественно отношение между стокопроизводителите по повод на вещите-стоки. Кратко, стойността — това е обществено отношение.
В стойността са отразени определени отношения на хората в процеса на производството. Те са характеризират с това, че производителите на продукти са обособени едни от други и връзката между тях се установява непряко, а по околен път, чрез пазара, чрез покупкопродажба. С други думи, стойността е изразяване на обществените отношения на стокопроизводителите.
Стойността не е естествено, а обществено свойство на продукта. Ботуши, произведени в натуралното стопанство не се отличаватс по своите естествени качества от ботуши, произведени в условията на стоково стопанство, но в първия случай те нямат стойност, а във втория се явяват стока, те изпълняват, както изяснихме, друга обществена роля. Стоимость — явление историческое, связанное с возникновением и развитием товарного производства. Когда в общественном производстве будут изготовляться просто продукты, товарное производство исчезнет и продукты труда не будут иметь стоимости.
Боян Чуков: Европейския съюз приключи. В...
ХОРАТА ВЪСТАВАТ, А ПРАВИТЕЛСТВАТА ПАДАТ...