Ленин подчертава, че тези професори, по същество борейки се за материализма, не им достигат знания от диалектическия материализъм. Но освен незнания, в настроенията на тези професори играят голяма роля “предрасъдъците на цялата образована еснафщина против материализма“[25], а така също “важните житейски съображения“[26]. “…Цялата обстановка — отбелязва Ленин на друго място — в което живеят тези хора, ги отдалечава от Маркс и Енгелс, и ги праща в в обятията на пошлата философия“[27]. (РП: Eто главните причини на нашия руски идеализъм в науката — предрасъдъци, останали от следсъветския ревизионизъм, и “житейските съображения“!)
Ето този анализ, който е дал Ленин е кризата на естествознанието, защото то касае областта на собственото естествознание, т.е. ние се отвличаме от по-нататъшен анализ на обществените отношения и класовата борба, в условията на които протеча тази криза.