По условие на концесионния договор, ТКК ще "експлоатира и съдържа" трамвайната мрежа, която още остава в собственост на града. Но затова и плащането за преминаване ще отива в джоба на компанията, а не в градския бюджет, който сега напълно се отказва от ремонт и поддръжка на трамвайния път в изправно състояние. Как ще изпълнява своите задължения частника, може да гадаем, но можем да предположим по примера на "управляващите компаний" в сферата на ЖКС — никак.
Що се отнася до намаленията за някои граждани, то ТКК се е сгласила на съхранение на някои, но не безвъзмездно, а с компенсаций във вид на субсидий от градския бюджет.
Така че нищо страшно, трамвайя в Ленинград засега няма да умре. Но за обикновените граждани не е така безоблачно. Пасажерите ги очаква разделение на едни маршрути и ликвидация на други ("оптимизация"), а трудещите се в транспорта (водачи и кондуктори) – уволнения, защото ТКК планира да намали количеството на подвижния състав два пъти, а вместо кондуктори да въведе турникети.
Веднага става ясно, че да се добереш до някъде с трамвай става сложно, просто защото той рядко ще ходи до там и ще бъде препълнен.
И с турникетите не е така просто. Автоматизацията е хубаво нещо, но какво ще правят съкратените сътрудници? Те ще се сблъскат със сериозни проблеми по търсене на нова работа, а нея в града я няма.
Как обясняват в градската администрация тези нововъведения?
Както обикновенно частния сектор е ефективен. (Ефективен с какво, простете? И за кого? На този въпрос отговор няма. Видимо, само по себе си. Ефективно е и край!) А още там, че частника ще вложи допълнителни средства в инфраструктурата на града. Но, както ние вече видяхме, транспорта частично все пак ще остане на издръжка от градския бюджет, а изразходваните средства частната ТКК с лихва ще вземе от пасажерите, вдигайки цените до небесата.
Освен това, нима в държавата има по-малко средства, отколкото у някаква си ТКК? Или кметството не може да вземе кредит от банка? Тя е по-малко надежден кредитор? Разбираемо е че на тези преки въпроси отговор от ленинградските власти ние няма да чуем — тук от нея нищо няма да се каже.
Тя се движи само от една цел — как да исведе от държавния бюджет повече средства в частния джоб на монополите, защото е ясно, че собствениците на тези ТКК са хора не прости, а тясно свързани с олигарсите и действащата руска власт.Има и добавена цел у това ново антинародно нововъведение — лишавайки себе си от доходи от обществен транспорт, питерската власт сега ще съкрати разходи на социалните нужди на гражданите, аргументирайки се с това, че няма пари.
Приьомите са ни известни. реди те преминаваха забележимо. Народът се доверяваше на властта. А днес той е учен. Започнал е да разбира какво му вършат. И той вече често се пита ако тази държава не желае да носи за мен никаква отговорност, то защо аз да не я предам?