I. Утопичен социализъм
II. Научен социализъм
III. СССР — страна на социализма
IV. Постепенен преход от социализъм към комунизъм
СОЦИАЛИЗЪМ — прогресивен обществен строй, идващ на смяна на капитализма. Социализмът — първа фаза на комунистическото общество, втората, висша фаза на която е — комунизма (виж. подробно).
Основни производственни отношения при социализма се явяват общественната собственост на средствата за производство и отсъствието на експлоатация на человек към човека. При социализма се унищожават експлоататорските класиы, коренно се изменя класовата структура на обществото. Социализмът е свободен от класови стълкновения, антагонистически противоречия. Производственните отношения в условията на социализма се намират в пълно съответствие със състоянието на производителните сили, защото общественния характер на процеса на производство се подкрепя от общественната собственост на средствата за производство. Благодарение на това социализма не познава кризи на свръхпроизводство, периодически поотресаващи капиталистическия свят. Производителните сили на социалистическото общество се развиват с ускорени темпове, т.к. съответстващите им производственни отношения дават неограничен простор юь тяхното развитие. Стопанският живот в социалистическото общество се определя и направлява от държавен народно-стопански план. Народното стопанство се развива планомерно по законите на разширено социалистическо възпроизводство. Развитието на социалистическата икономика се подчинява на задачите по увеличение на общественното богатство и неуклонен подем на основа материалното и културно ниво на живота на трудещите се.
Социализмът извършва коренен преврат във възгледите на хората на труда. От тежкото бреме, както то се явява при капитализма, труда в условията на социализма става дело за чест и слава. Основен принцип на социализма: "От всеки — според способностите, за всеки — според труда му".
Заедно с коренните изменения на общественните отношения при социализма се изменя цялата система на обществената надстройка. Социализмът представлява висша форма на демокрация. Социалистическата демокрациям не просто формално провъзгласява правата на гражданите, но фактически осигурява цялата мощ на социалистическата държава (виж. подробно).
Социализмът създава широк простор за творчество във всички области на културата. При социализма науката и изкусството стават достояние на народа и служат на народа. Социализмът произвежда дълбок преврат не само във всички слоеве на общественния живот, но и в целодневния живот на хората, в техния бит, нравственност, в психологията на хората, в общественото съзнание. Социализмът обуславя хармония на личните и общественни интереси и способства за разностранно развитие на индивидуалните способности и дарования.
За първи път в историята на човечеството социалистическо общество е било построено в СССР.
I. Утопичен социализъм.
Още в древността са известни фантастични представи за идеалния, съвършен обществено строй, изразяващ социалите е идеали на различните класи в античното рабовладелско общество (Платон, Евгемер, Ямбул). Но утопичният социализъм, даващ фантастическо изображение на безкласовото комунистическо общество, в което отсъства частна собственност, се появява едва през XVI-XVIIIв. като спътникна възникналия и развивщ се капитализъм. В мечтите на прогресивните мислители за свобода от експлоатация на обществения строй намирал изразяването на протест против господстващия в обществото социален гнет. Представителите на утопичния социализъм в своите теоретически построения за социално преустройство на човешкото общество изхождали не от научното разбиране на законите за развитие на обществото, не от развитието на класовата борба, а от мечтата за идеално общество, основано на разум и справедливост. Утопичните социалисти "не признавали главната роля на условията на материалния живот на обществото в развитието му и попадайки в идеализъм, построявали своята практическа дейност не на основа потребности от развитие на материалния живот на обществото, а независимо от него и въпреки това те строили на основа “идеални планове” и “подробни проекти”, откъснати от реалния живот на обществото" (Сталин, Въпроси на ленинизма, 11 изд., стр. 546). Подлагайки на сурова критика съвременния им обществен строй, те главно място в своите произведения отвеждали на изобразяването на идеалния строй, рисувайки го във вид на общини (или съвкупност от общини), от където е изхвърлена експлоатацията на човека над човека и където целия живот е основан на общността на интересите и равенството нс правата и задълженията. Отхвърляйки класовата борба, утопистите се обръщали с пропаганда към всичуи членове на обществото, без различие нс класа, вяра, че хората достатъчно разбират преимуществата на изображаемия им строй, за да се откажат от съществуващите форми на общежития и да преминат към нови общественни форми.
Най-раннен литературен паметник от този род се явява "Утопия"(1516 г.) Томас Мор (виж. подробно), дал името на цялото разглеждано направление в социализма. В "Утопич" Мор дава рязка критика на политическия порядък и общественния строй в Англия и подробно рисува всички страни на общественото и политическо устройство, организацията на труда, условията на разпределение на предметите за потребление, битовия живот, принципите на възпитание, военната подготовка и пр. социалистическо общество, съответстващи на това ниво на икономическо развитие, на което се намирала Англия в началото на XVI в. "Утопия", както от страна на критиката, така и от страна на положителното построение служила, като предмет на подражание за последващите автори с подобни съчинения. Друго забележително съчинение на утопичния социализъм от този период се явява "Градът на слънцето" (1602 г.) на италианския мислител и политически деятел Томазо Кампанели (виж. подробно). Със социалното движение на дигерите от периода на английската революция е свързана утопията Уинстенли (виж. подробно) "Законът за свободата"(1652 г.), в който автора дава рязка критика на съвременото му общество. Отхвърляйки частната собственост, той изисква общество, където няма да има нито богати, нито бедни. В края на XVII в. във Франция се появява социално-утопичния роман "История на Севарамбов" (1675-1679 гг.) на Вераса д’Алле.
През XVIII в. идеологически отражение на самостоятелното движение "този слой, който е бил по-малко или повече развит от предшественниците на съвременния пролетариат" (Енгелс, Анти-Дюринг, в кн.: Маркс и Енгелс, Съч., т. XIV, стр. 18), се явяват комунистическите теории на Морели и Мабли (виж. подробно). В своите съчинения, в съответствие с рационалистическите представи за своето време, те противопоставяли съществуващия неразумен общественно-политически строй на разумен строй, произтичащ от "естественните свойства»" на човешката природа. Този естествен строй те са си го представяли във вид на комунизъм, основан на "естественното право". В своето съчинение "Природен кодекс" (1775 г.) Морели, изхождайки от тази теория, рязко критикува принципа на частната собственост. Изесква нейната отмяна и преход към комунизъм, дава образец на законодателство "съгласно с намеренията на природата". Макар и примитивен комунизма на Морели е с голямо историческо значение. Названието утопически социализъм се използва и към такива домарксови социалистически теории и системи, което признават революционния (а не изключително мирния) път на осъществяване на своите задачи, но изхожда от идеалистическите предпоставки на "естественото право", особеностите на човешката природа и пр. Такъв е например, комунизма на Гракх Бабeф (виж. подробно), встъпил начело на "заговор на равните" в края на френската буржоазна революция (1796 г.) и изразяващ интересите на неразвития френски пролетариат от тази епоха. За Бабеф са характерни всеобщ аскетизъм и груба уравнителност.
Най-ярки и влиятелни представители на утопичния социализъм се явяват Сен-Симон, Фуре и Оуе (виж. подробно) — три мислителя, които по думите на Енгелс, "при цялата си фантастичност и утопизъм на своите учения… гениално схванали безчисленото множество от положения, правилността на която ние сега доказваме научно" (Маркс и Енгелс, Съч., т. XV, стр. 142). Техните системи възникват в началния период на развитие на промишления капитализъм. Творците виждат вече противоречията на класите, страданията и бедствията на пролетариата и в своите планове отразяват интересите главно на работническата класа. Но те не виждат в пролетариата самостоятелна общественна сила, способна да вземе в свои ръце защитата на своите интереси; те се обръщат със своите планове към всички класи и лица и даже преимуществено към богатите и властимащите, обещаващи на всички слоеве на обществото неизчислими изгоди от осъществяването на тези планове. Социалистите-утописти от XIX в. изказали редица ценни идеи, дали правото да се наричат техните предшественници научен социализъм. Например у Сен-Симон има опити да се обясни историческия процес със борбата на класите и зачатъци на материалистическо разбиране за развитието на обществото. Сен-Симон изказвал мисълта, че политическата власт над хората трябва в бъдеще да се превръща в управление на вещите, в надзорните процеси от производството, т.е. мисълта от отмиране на държавата на определен стадии от общественното развитие. Фурие, по думите на Енгелс, майсорски владеел диалектиката; в своята критика на капиталистическия строй той указвал на омагьосания кръг от непреодолими и вечно възобновяващи се противоречия, в които се движи буржоазната цивилизация, и дал забележително за своето време обяснение на стоково-промишленните кризи като кризи от изобилието. Фурие мечтал за това, труда да се направи отблъскващо привлекателен и да се постави съревнование в труда за полза на цялото общество на мястото на господстващата при капитализма всеобща конкуренция. Оуен един от пъреите разбрал и обяснил същността на промишлената революция в Англия и двойственната роля на машините: като проклятие за работниците в капиталистическия строй и благодеяния при социалистически строй; той критикувал разделението на труда, превръщайки работника в придатък към машината и пропагандирвал общественно възпитание на децата, основано на съединение при обучение с производителния труд. Оуен и Фурие издигнали идеи за обединение на физическия труд с умственния и унищожаването на противоположностите между града и селото. Към този кръг от идеи близко бил и Кабе (виж. подробно) ("Пътешествие в Икария", 1840 г.), Лер ("Човечност", 1840 г.), Дезами ("Кодекс на общините", 1842 г.).
Социалистите-утописти били идеалисти в подхода към общественните явления, не познавали законите на общественното развитие. Затова, осъждайки капиталистическия строй като несправедлив и убеждавайки своите последователи от необходимост от смяна на този строй със социалистически, те не умеели нито да обяснат причините за тези несправедливости, нито да укажат действителния път към преустройството на обществото на нови начала, нито да намерят тази общественна сила, която е способна да стане творец на новото общество. Те не разбирали историческата роля на работническата класа. За тях пролетариата бил само обект на експлоатацията, страдаща, безсилна маса, за която трябва да се грижат, но не творците на историята, създателите на новия обществен строй. Това били мечтатели-единаци, чужди на народа и много далеч от него. "Но ако ние — писал Маркс за Фурие, Сен-Симоне и Оуен — не трябва да се отричаме от тези патриарси на социализма, като съвременните химици не могат да се отрекат от своите родоначалници, от алхимиците, то ние сме длъжни във всеки случай да се стараем не да се вгледаме в техните грешки, защото от наша страна те биха били непростителни" (Маркс и Енгелс, Съч., т. XV, стр. 92).
Висша форма на домарксов социализъм били ученията на великите руски революционни демократи на XIX в. — Херцен, Белински, Чернишевски, Добролюбов, които виждали ограничеността на ученията на утопистите от Запада, макар и да не са достигнали още до научния социализъм. Херцен указвал, че западните социалисти-утописти "не знаели, как да се изградят мостове от всеобщностите в действителния живот, от стремеж в приложение" (Херцен А.И., Писма от Франция и Италия. — От този бряг, 1931 г., стр. 55). Он обръщал внимание на това, че утопистите са откъснати от народа, не му правят програма за революционна борба. За разлика от Сен-Симон, Фурие, Оуен, руските социалисти-утописти са ориентирали не на богатите филантропи, а към народа, най-вече за борещите се за свото освобождение селячество. Великите руски утописти далеч превъзхождали утопичните социалисти от Запада в своите революционни стремежи. "Чернишевски бил не само социалист-утопист — писал Ленин. — Той бил също така революционен демократ, умеел да влияе на всички политически събития на неговата епоха в революционен дух, преминавайки — през препятствия и цензура — идеята за селската революция, идеята за борба на масите за сваляне на всички стари власти" (Ленин, Съч., т. XV, стр. 144). В светогледа на Чернишевски и Добролюбов утопичния социализъм се слива с революционния демократизъм в едно неразкъсано цяло. Но в условията на реакция на тогавашната руска действителност и техния социализъм неизбежно останал утопичен. те мечтаели за преход към социализъм чрез стара, полуфеодална селска община. "Вярата в особения вид, в общинния строй на руския живот; от тук — вярата във възможността от селска социалистическа революция — ето кое е одушевявало тях, вдигало е десетки и стотици хора на геройска борба с правителството" (Ленин, Съч., т. I, стр. 164). Те не разбирали, че само развитието на капитализма и пролетариата са способни да създат материални условия и общественна сила за осъществяване на социализма.
Маркс и Eнгелс, основоположниците на научния комунизъм, за първи път доказали, че социализма — не е измислица на мечтатели, а необходим резултат от развитието на съвременното капиталистическо общество. Те превърнали социализма от утопия в наука. От мечтите на мислителите-единаци социализма се превърнал в знаме на революционната борба на пролетариата от целия свят.
След излизането на марксизма на историческата арена утопичния социализъм станал препятствие за по-нататъшното развитие на социалистическата теория и социалистическото работническо движение. Дейността на утопичните социалисти, упорстващи в своя защита на остарелите, изживели себе си идеи, започнали да придобиват все по реакционен характер. Маркс и Енгелс, а в новата историческа епоха Ленин и Сталин, непрекъснато разобличавали реакциоността всякакъв род утопическа фразеология на анархисти, народници, есери, "истински социалисти", "етични социалисти", "фабиански социалисти" и вредата им за революционната борба на работническата класа.
II. Научен социализъм.
Великата историческа заслуга на Маркс и Енгелс се състои в това, че те първи са съединили идеите на социализма с работническото движение и са указали на него пътя към прехода от стихийно и неорганизирано встъпление към съзнателна и организирана борба за революционно преобразование на капитализма в коммунизъм. Без това съединение със социализма работническото движение щеше да се движи към целите още дълго, болезнено и мъчително.
До Маркс и Енгелс социализма и работническото движение съществували независимо едно от друго. Това разкъсване било характерно не само за Западна Европа, но и за Русия. "И в Русия социалистите блуждаели на сляпо, преди да достигнат до социал-демократическото съзнание — научния социализъм. И тук са били социалистите, било е и работническото движение, но те вървели независимо едни от други, сами по себе си: социалистите — към утопична мечта ("Земя и воля", "Народна воля"), а работническото движение — към стихийни бунтове. И двете действали в едни и същи години (70-80-те години), не знаейки един за друг. Социалистите нямали почва сред трудещото се население, а техните действия били отвлечени, безпочвенни. Работниците нямали ръководители, организатори, затова и тяхното движение се изразявало в безпорядъчни бунтове. Това било главна причина за това, че героичната борба на социалистите за социализъм оставала безплодна" (Сталин, Съч., т. I, стр. 13).
Развитието на капиталистическото общество и задълбочаването на класовата борба опровергали илюзиите на предишните социалистически учения. Теориите на утопистите претърпели крах, защото нямали дълбоки корени в живота, не били научни, не били свързани с борбата на широките народни маси. "За да се направи от социализма наука, той е трябвало да се постави на реална, устойчива основа. И това било направено от Маркс"(Енгелс, Анти-Дюринг, в кн.: Маркс и Енгелс, Съч., т. XIV, стр. 378). Марксизмът има дълбоки корени в самата действителност, защото е с научно изразени коренни интереси на работническата класа, освобождението от което се явява първо и основно условие за освобождаване на цялото човечество от всякакво икономическо и духовно поробване. В това се изразява великата преобразуваща роля на марксизма, станал оръжие в борбата на работническата класа, негово революционно знаме.
Философска основа на теорията на научния социализъм се явява диалектическия материализъм. Теорията на научния социализъм логически произтича от философията на марксизма, от диалектическия и исторически материализъм. "Марксизмът — това не е само теория на социализма, това е — цел светоглед, философска система, от която само по себе си произтича пролетарския социализъм на Маркс" (Сталин, Съч., т. I, стр. 297).
"Задълбочавайки и развивайки философския материализъм, Маркс го довел до край, разпространил познанието за природата с познанието за човешкото общество. Велико завоевание на научната мисъл се явил историческия материализъм на Маркс. Хаосът и произвола, царстващи до тогава във възгледите на историята и на политиката се сменили от поразително целна и стройна научна теория, показваща, как един вид на обществения живот се развива, в следствие на ръста на производителните сили в друг по-висок" (Ленин, Съч., т. XVI, стр. 350). Обосновавайки тези положения, Й.В. Сталин указва, че "диалектическият и исторически материализъм съставляват теоретическия фундамент на комунизма" [История ВКП(б). Кратък курс, стр. 99].
За разлика от утопистите, които възникаенето на социализма разглеждат, като дело на щастлива случайност, марксизмът научно доказал обективната историческа закономерност на социализма. Марксизмът научно доказал, че социализма е закономерен резултат от цялото предшестващо развитие на материалното производство, резултат от назрели потребности от развитието на материалния и духовен живот на обществото. За разлика от представите на утопистите, от гледна точка на която социализма може да възникне във всяко време, стига някой гений да бъде обзет от някаква идея за социализъм, марксизмът доказал, че социализма възниква едва на определен етап от развитието на капитализма. "Според мнението на Маркс и Енгелс, революция се извършва едва тогава, когато достатъчно съзреят производителните сили" (Сталин, Съч., т. I, стр. 309). Главен елемент на производителните сили се явява самата работническа класа. Следователно, основно условие за възникване на социализма се явява появата и развитието на новата възходяща класа — пролетариата — и неговата борба против капиталистическия строй. Да се спре, а и да се унищожи работническото движение, както това безуспешно не един път са се опитвали и опитват да направят реакционерите е невъзможно. Реакционните стремежи да се предотврати настъплението на социализма и да се увековечи капиталистическия строй неизбежно търпят крах, защото тези стремежи влизат в противоречие с назрелите потребности от развитието на материалния обществен живот, със законите за общественно развитие.
За разлика от утопистите и реформистите, които считат, че прехода от капитализъм към социализъм може да бъде осъществен постепенно, еволюционно, ппо пътя на реформи, марксизма на основа единственно правилния научен метод — материалистическата диалектика — учи, че прехода от капитализъм към социализъм може да бъде осъществлен само с качественно изменение на капиталистическия строй, чрез революция. "Еволюцията подготвя революцията и създава за нея почва, а революцията завършва еволюцията и съдейства за по нататъшна работа" (Сталин, Съч., т. I, стр. 301).
Утопистите и реформистите считат, че прехода от капитализъм към социализъм може да се осъществи без класова борба, чрез мирно възстание на капитализма в социализъм. Марксизмът, обратно, в пълно съответствие с обективните закони на историческото развитие учи, че "класовата борба на пролетариата се явява съвършенно естественно и неизбежно явление. Значи, нужно е не да замазваме противоречията на капиталистическите порядки, а да ги разкрием и развием, не сперайки класовата борба, а да я доведем до край. Значи, за да не сбъркаме в политиката, трябва да провеждаме непримирима класова пролетарска политика, а не реформистска политика на хармония на интересите на пролетариата и буржоазията, а не съглашателска политика на “врастание” на капитализма в социализъм" (Сталин, Въпроси на ленинизма, 11 изд., стр. 541).
Разкривайки законите на икономическото развитие на капиталистическото общество, Маркс и Енгелс показали, че в недрата на капитализма се подготвят условия за неизбежен революционен крах на капитализма и прехода към комунизъм. Те доказали, че необходимостта от преход към комунизъм е обусловено от всичко предшестващо развитието на капитализма, които създават материални предпоставки и субективни фактори за такъв преход. Материалните предпоставки се създават във вид на всестранно обобществяване на труда, грамаден ръст на едрото капиталистическо производство. Създавайки едро машинно производство, събирайки в огромни фабрики и заводи милионни маси работници, "капитализмът предава на процеса на производство обществен характер и подкопава по този начин своята собственна база, защото обществения характер на процеса на производство изисква общественна собственост на средствата за производство, и защото собствеността на средствата за производство остава частнокапиталистическа, несъвместима с обществения характер на процеса на производство" (Сталин, там, стр. 557). Това непримиримо противоречие налира своето изразяване в периодични кризи на свръхпроизводство, съпровождани от масово разрушаване на производителните сили. Единственият изход от конфликта между съзрелите производителни сили и отживелите производственни отношения — това е социалистическа революция, която е призвана със сила да вземе от буржоазията, станала преграда на пътя на постъпателното развитие на обществото. Така "капитализмът е изпълнен с революция, призвана да замени днешната капиталистическа собственост на средствата за производство със социалистическа собственост"(Сталин, там).
Разкривайки цялата дълбочина на противоречията, в които се развива капитализма, класиците на марксизма-ленинизма доказали, че в хода на своето развитие капитализма сам се убива в лицето на съвременния пролетариат. Те открили нова общественна сила — работническата класа, която се е родила заедно с капитализма, укрепнала и израснала в хода на своето развитие и превърнала се в решаваща сила на цялото общественно развитие, като класа, призвана да свали капитализма и построи комунистическо общество.
Свалянето на капитализма, спирането на буржоазната държавна машина и утвърждаването на диктатурата на пролетариата представлява първата и основна задача на социалистическата революция.
Създателите на теорията на научния комунизъм, основавайки се на откритите от тях закони на историческото развитие, установили, че комунизма не може да бъде построен веднага от победилия пролетариат, той се създава в течение на целия исторически период — преходен период от капитализма към комунизма. "Между капиталистическите и комунистически общества лежи период на революционно превръщане на първото във второто. На него съответства и политическия преходен период, и държавата през този период не може да бъде друга освен революционна диктатура на пролетариата"(Маркс, Критика на Готската програма, в кн.: Маркс и Енгелс, Съч., т. XV, стр. 283). В течение на преходния период се създава нов, социалистически способ на производство, създават се всички предпоставки за безкласово комунистическо общество. Това коренно положение на теорията на комунизма е насочено както против анархистите, отричащи необходимостта от диктатура на пролетариата, така и против реформистите и всички други встъпващи против пролетарските революции и установяването на политическо господство на пролетариата. Практиката на социалистическото строителство в СССР напълно подтвърди правилността на учението на марксизма-ленинизма за революционно преобразование на капитализма в социализъм и опровергала легендата на реформистите за възможно мирно "израстване" на капитализма в социализъм.
Обосновавайки и развивайки теорията на научния комунизъм в "Критика на Готската програмя" (1875 г.), Маркс установил теоретически, че комунизма в своето развитие преминава две степени, или фази: първата, или низшата — социализъм и втората, или висшата — пълен, развит комунизъм. Социализмът и комунизмът — това не са две различни общественно-икономически формации, а две фази в развитието на едно и също в общественния строй. "Научното различие между социализмь и комунизмь е в това, че първото слово означава първа степен на израстнало от капитализма ново общество, второто слово — по-висока по-нататъшна степен" (Ленин, Съч., т. XXIV, стр. 336).
Общото между социализма и комунизма — това е отсъствието на частна собственост на средствата за производство, ликвидация на експлоатацията на човек към човека, осъществявайки по принципа — всеки работи според способностите си, планово въведение на народното стопанство, отсъствие на анархия на производството, кризи, безработица, господство на социалистическата идеология.
Различието между двете фази на комунизма — в степента на икономическа зрелост на комунизма и в нивото на развитие на комунистическата съзнателност на масите. Социалистическото общество, като първа фаза на комунизма, "едва излиза от капиталистическото общество и… затова във всички отношения-икономически, нравственни и умственни, съхранява още родими петна със старото общество, от недрата на което е дошло"(Маркс, Критика на Готската програма, в кн.: Маркс и Енгелс, Съч., т. XV, стр. 274). Различието между двете фази намира свое конкретно изразяване преди всичко в основния принцип на социализма и комунизма. "Принципът на социализма се състои в това, че в социалистическото общество всеки работи по своите способности и получава предмети за потребление не по своите потребности, а по тази работа, която той е произвел за обществото… Принципът на комунизма се състои в това, че в комунистическото общество всеки работи по своите способностии получава предмети за потребление не по тази работа, която той е произвел, а по тези потребности на културно развития човек, за които той има нужда" (Сталин, Въпроси на ленинизма, 11 изд., стр. 495).
Характеризирайки пълното комунистическо общество, Маркс и Енгелс в "Манифест на Комунистическите партии" са писали: "Когато в хода на развитието изчезнат класовите различия и цялото производство се съсредоточи в ръцете на обединени в асоциация от индивиди, тогава публичната власт ще загуби своя политически характер… На мястото на старото буржоазно общество с неговите класи и класови противоположности ще дойде асоциация, в която свободното развитие на всеки ще се явява условие за свободното развитие на всички" (виж. изд. 1940 г., стр. 40-41).
Маркс и Енгелс можели само в общи черти да охарактеризират комунистическото общество. За по-конкретна характеристика у тях не е имало материал. "Не трябва да се изисква — говорил Й.В. Сталин на XVIII Конгрес на ВКП(б) (1939 г.) — от класиците на марксизма, отделени от нашето време с период от 45-55 години, за да може те да предвидят всички случаи на зигзаг в историята във всяка отделна страна в далечното бъдеще"(Сталин, Въпроси на ленинизма, 11 изд., стр. 603).
Ако Маркс и Енгелс превърнали социализма от утопия в наука, то Ленин и Сталин, развивъйки марксизма по-нататък претворили идеите на научния социализъм в реална действителност. Ръководейки борбата на работниците и селяните за социализъм, Ленин и Сталин, изхождайки от принципите и основите на марксизма, от същността на марксистския метод, по-новому поставили редица въпроси, конкретизирали и развили по-нататък теорията на научния комунизъм, издигайки я на нова, висша степен, творчески развивайки, задълбочавайки и обогатявайки марксизма. Ленин писал: "Ние въобще не гледаме на теорията на Маркс като на нещо завършено и неприкосновено; ние сме убедени, обратно, че тя е положила само крайъгълния камък на тази наука, която социалистите трябва да развият по-нататък във всички направления, ако те не искат да изостанат от живота" (Ленин, Съч., т. II, стр. 492).
Изучавайки развитието на капитализма в новите исторически условия в епохата на империализма и разкривайки особеностите на тези епохи, Ленин и Сталин придвижили напред марксизма, в това число и теорията на научния социализъм.
Велико завоюване на научния социализъм се явява ленинско-сталинската теория за възможно построяване на социализма в една страна. Обективната възможност за построяването на социализма в една страна възниква в епохата на империализма. Откритият и обоснован Ленински закон за неравномерното икономическо и политическо развитие на капитализма в епохата на империализма е бил изходен пункт в теориите за възможно построяване на социализма в една страна и невъзможност за едновременна победа на социализма в всички страни. "Това била нова, завършена теория на социалистическата революция, теория за възможността на победа на социализма в отделни страни, за условията на тази победа, за перспективите на тези победи, теорията, основи които са дадени от Ленин още в 1905 година в брошурата "Две тактики социал-демокрация в демократическите революции” [История на ВКП(б). Кратък курс, стр. 163].
Съгласно тези теории, победата на социализма в световен мащаб, в силата на закона за неравномерното развитие на капитализма, не може да бъде едновременен акт, а се натрупва от разновременни победи на социализма в отделните страни. Те се натрулват от разнородни процесси: от чисто пролетарски революций, от буржоазно-демократически революций, перрастващи в социалистически, от национално-освободителни войни и колониални революций. Едва накрая този революционен процес в своето постъпателно развитие стига до пълна и окончателна победа на социализма във всички страни.
Ленин и Сталин показали взаимната връзка и обусловеност на различните страни на сложния и противоречив процес на крушение на капитализма и възникнването на комунизма, взаимозависимостта и обусловеността на окончателната победа на социализма в една страна и победата на комунизма в световен мащаб. Ленинизмът изхожда от факта, че отделни капиталистически страни съществуватт не изолирано една от друга, а представляват звено от една верига световен фронт на империализма. Затова победата на революцията в една страна ленинизма разглежда "преди всичко, като резултат от развитието на противоречията в световната система на империализма, като резултат от разкъсване веригите на световния империалистически фронт в една или друга страна"(Сталин, Въпроси на ленинизма, 11 изд., стр. 19).
Победоносната социалистическа революция в СССР се явила късане на веригите на империализма в нейното слабо звено и означавало разкол на света на две системи. Тя положила началото на възникването на нов строй и край на безразделното световно господство на буржоазията. Тя започнала нова ера в историята на човечеството, ерата на социализма.
Развивайки теорията на Ленин за възможността за построяване на социализма в една страна, Сталин ясно разграничил две различни страни на този въпрос — вътрешните отношения и външните, международни отношения. Давайки дълбок анализ на класовите отношения в СССР, Сталин показал, че тук има всички условия и възможности за построяването на социализма.
Работническата класа в съюз със селяните е способна не само да победи капитализма политически, но и икономически да разбие собственната буржоазия и построи напълно безкласово общество. Но пълното построяване на безкласово общество в една страна още не означава окончателна победа на социализма, защото окончателната победа на социализма е свъзана с международната страна на въпроса, т.е. с отношението между страните от социализма и капиталистическите страни. СССР като първа и единственна социалистическа държава се намира в обкръжение на капиталистически държави. И докато съществува система от капиталистически държави, ще съществува възможност от военно нападение на социалистическата държава отвън. Нападението на хитлеристка Германия на СССР, поддържана от международната реакция, с цел унищожаване на социалистическата държава и възстановяване на капитализма в СССР показало, каква сериозна опасност за съществуването на социалистическата държава представлява капиталистическото окръжение.
Ленин и Сталин въоръжили партията и работническата класа с конкретна програма на борба за социализъм. Ленин дал дълбоко обоснована нова икономическа политика (неп) (виж. подробно), като единственно правилна политика на пролетарската държава в преходния период. Той разработил гениален план по превръщане на Русия неповска в Русия социалистическа на основа създаване в страната на крупна социалистическа индустрия и преминаване на многомилионните маси селячество на социалистически път на развитие.
Ръководейки се от ленинските учения за икономическото преобразование на страната на базата на социализма и развивайки това учение в новите исторически условия, Й.В. Сталин разработил и обосновал съветския метод на индустриализация, осигуряване на най-бързо развитие на производителните сили в СССР, и план за колективизация на селското стопанство. Сталин разработил въпроса за преимуществата на социалистическата система на стопанството пред капиталистическата, разкрил и обосновал важните икономически закони на социализма.
Обобщавайки богатия опит от социалистическото строителство в СССР, конкретизирайки, уточнявайки и развивайки по-нататък положенията на марксизма, Й.В. Сталин предначертал пътя на прехода от социализъм към комунизъм в условия на капиталистическо обкръжение, дал теоретическо обоснована възможност за построяването на комунизма в една страна. Сталин доказал, че при социализма е необходимо изцяло да се укрепва държавата, като основно оръдие за построяване на комунизма, че държавата остава и при комунизма, ако съществува опасност от нападение отвън.
Комунизмът е безкласово общество. Пълното изчезване на класовото деление на обществото прави излишна и държавата. Необходимостта от държава не произтича от вътрешната природа на комунистическото общество. Но при наличието на опасност от военна интервенция отвън, от страна на буржоазните държави, комунизма изисква наличие на силна държава, като оръдие за защита от всички посегателства на външните врагове, като важно условие за осигуряване на окончателна победа на комунизма. Изводът на Й.В. Сталин за възможността на построяване на комунизъм в СССР при необходимост от съхраняване на държавата и всестранното и урепване се явява дълбоко научно изразяване на новите исторически условия на развитие на социалистическите общества. Ръководейки борбата на съветския народ за построяване на социализъм и комунизъм, Сталин издигнал учението на научния комунизъм на нова, висша степен.
III. СССР — страна на социализма.
Основните положения на теорията на научния комунизъм на Маркс, Енгелс, Ленин и Сталин са осъществени на практика. От мечти, увлечени от най-прогресивната част от човешкото общество, социализма се превърнал в действителност.
Великата Октомврийска социалистическа революция в 1917 г., свалила властта на капиталистите и помешчиците и установила диктатура на пролетариата в СССР, открила нова ера в световната история на човечеството. ВОСР за първи път в историята разрушила до основи държавния апарат на експлоатиращите класи и вместо него създала държава от нов тип — Съветите като форма на диктатура на пролетариата. "Републиката на Съветите се явява, тази така търсена и намерена накрая, политическа форма, в рамките на която трябва да бъде извършено икономическото освобождаване на пролетариата, пълна победа на социализма" (Сталин, Въпроси на ленинизма, 11 изд., стр. 35).
Съветската власт с първите дни на своето съществуване е провела големи революционни преобразования в областта на икономиката. 26 октомври (8 ноември) 1917 г., т.е. на другия ден след вземането на властта, II Конгрес на Съветите приел декрет за земята, според която помешчическата собственост на земята се отменяла незабавно и без всякакъв откуп. Частната собственост на земята се отменила завинаги и се заменила със всенародна, държавна собственост на земята. Помешчическите, специфичните и манастирски земи били предадени в бзсплатно ползване на всички трудещи се. Всички недра на земята (нефт, въглища, руда и т.н.), гори, води също преминали в собственост на народа. След национализацията на земята била осъществена експроприация на частната собственост на едрата буржоазия. За сравнително кратък промеждутък от време, от октомври 1917 г. и до края ня първото полугодие на 1918 г., Съветската държава съсредоточила в своите ръце основните икономически командни висоти на народното стопанство. Били национализирани едрата промишленост, банки, железницата, търговския флот, установена монополия на външната търговиа. Така капитализма бил победен в СССР не само политически, но и била подкопана стопанската мощ на свалените експлотаторски класи и положено началото на новия, съветски социалистически строй. Установяването на общественна собственост на средствата за производство в решаващите отрасли от народното стопанство се явило важно за победата и господството на работническата класа в СССР. "Господството на пролетариата — говорил Ленин — се изразява в това, че се отнема помешчическата и капиталистическа собственост" (Ленин, Соч., т. XXV, стр. 104).
Но в първия период след победата на ВОСР икономиката на СССР била разнотипна. Наред с авангардното и водищо социалистическо стопанство създадени на основа национализация на промишленните предприятия, транспорт и т.н., съществували още съхранили се от старото общество на капиталистическото стопанство и милиони малки и дребни изостанали селски стопанства. Съществували елементи от пет различни икономически форми: социалистическа, държавнокапиталистическа, частнокапиталистическа, дребностокова и патриархална. Това съединение на старото и новото не могло да не доведе до борба "между победения, но не унищожен, капитализъм и родилия се но съвсем още слаб, коунизъм" (Ленин, Съч., т. XXIV, стр. 507). С първите стъпки след победата на ВОСР работническата класа на младата Съветска република, пристъпила към творческа работа по построяването на социализма, била принудена да отстоява своето политическо и икономическо господство в условията на ожесточена класова борба. Разбитите, но не унищожени окончателно капиталистически елементи (остатъци от буржоазията, помешчиците, кулачеството) използвали в борбата против диктатурата на работническата класа всевъзможни методи и средства — от открита гражданска война до саботажи, вредителство, шпионаж, диверсия и терор.
Започналата в първата половина на 1918 г. гражданска война и чуждестранната военна интервенция завършили с пълен разгром на контрареволюционните сили. Още в този период се проявила силата на Съветската власт. Съветското правителство и комунистическата партия сумели да вдигнат народа на отечественна война против вътрешните и външни врагове на социалистическата държава. Наличието на командни икономически висоти в ръцете на Съветската държава му позволили най-ефективно да използва немногочисленните икономически ресурси, с които тя разполагала. С цел мобилизация на всички сили и ресурси на страната бил въведен военен комунизъм (виж. подробно); целия тил бил поставен на служба на фронта. Своевременния преход при това от политика на неутрализация на средното селячество към политика на устойчив съюз с него изиграло решаваща роля в успешния изход на гражданската война.
След двършването на гражданската война под ръководството на комунистическата партия бил извършен исторически преврат от политика на военен комунизъм към нова икономическа политика (неп) (виж. подробно), разчетена на ликвидация на класите и построяването на социализма. Изчерпано класическо определение на същността на новата икономическа политика дал Й. В. Сталин на XIV конгрес на ВКП(б). Той говорил: "Неп е особенна политика на пролетарската държава, разчетена на допускане на капитализма при наличие на командни висоти в ръцете на пролетарската държава, разчетени на борба с капиталистическите и социалистически елементи, разчетена на нарастване ролята на социалистическите елементи в ущърб на капиталистическите елементи, разчетана на победата на социалистическите елементи над капиталистическите елементи, разчетена на унищожение на класите, на построяване фундамента на социалистическата икономика". [Сталин, Политически отчет на ЦК XIV Конгрес ВКП(б), 1935 г., стр. 252-253]. Само на пътя на непа е можело да се осъществи програмата на социалистическото строителство в СССР, да се ликвидират капиталистическите елементи в страните и осигури победата на социализма над капитализма.
Още в началото на непа са били достигнати значителни успехи в това направление. В течение на 5 години на възстановителния период (1921-1925 г.) работническата класа в СССР възродила разрушената в годините на първата световна и гражданската война промишленостна страната и привела в движение преди бездействащи фабрики и заводи. Към 1925 г. едрата промишленост в СССР вече давала почти 3/4 от продукцията на довоенната промишленост. Обемът промишленна продукция се увеличила в СССР за 5 години над 5 пъти. Селското стопанство на страната в 1924/25 стопанска година дало вече 87 % от довоенното ниво на продукцията. Значително се укрепили позициите на социализма в борбата с капиталистическите елементи в промишлеността и търговията. Но за строителството на социализма не е достатъчно просто възстановяване на довоенно ниво, защото това е било нивото на изостаналата аграрна страна, зависима от други големи индустриални страни. Построяването на социализма в СССР изисквало преодоляване на противоречията между най-авангардния в света политически строй и изостаналата икономическа база.
Известно e чe социално-икономическите формации се отличават една от друга не само по способа на производства съединени със средствата за производство, но също така и със средствата на труда осъществявайки производството. Всяка форма на собственност съответства на определен характер и ниво на средства за производства.
Материалната база на социализма се явява едрата машинна индустрия. Ленин нееднократно указвал, че социализма трябва да създава по-съвършенна техника, атколкото капитализма, че важна задача на пролетариата на СССР се явява осигуряването на максимално развита промишленост въобще, тежка промшленост по-точно. "Единственната материална основа на социализма — писал Ленин — може да бъде крупната машинна промишленост, способна да реорганизира и земеделието"(Ленин, Съч., т. XXVI, стр. 434). Само на тази база работническата класа може победоносно да осъществи строителството на социализма. На XIV Конгрес на ВКП(б) (декември 1925 г.) Й.В. Сталин провъзгласил историческата програма по индустриализация на страната, превръщайки СССР в могъща индустриална държава. "На нас ни е нужно — говорил Сталин — 15-20 милиона индустриални пролетарий, електрификация основни райони на нашата страна, коопериране в селското стопанство и високо развита метална промишленост. И тогава ние няма да се страхуваме от нищо" (Сталин, Въпроси на ленинизма, 9 издание, стр. 133). XIV Конгрес на ВКП(б) приел сталинския план за индустриализация на страната. Център на тежестта в борбата за построяване на фундамента на социалистическата икономика се преместил в страната на индустрията. Индустриализацията на страната и осигурила икономическа независимост, укрепнала обороноспособност. Създаваната от Съветската власт социалистическа индустрия трубвало не просто сама да се превъоръжи на съответстветна авангардна техническа база, но и да осигури реконструкция на цялото народно стопанство и преди всичко реконструкция на селското стопанство с напреднала съвременна техника.
Социалистическото строителство в течение на определено време се базирали на две различни основи: на основа най-крупната социалистическа индустрия и малкото, еднолично, изостанало селско стопанство. Необходимо било да се създаде единна социалистическа стопанска система, необходимо било под селското стопанство да се създаде базата на социалистическата индустрия и да се насочи развитието на селското стопанство на социалистически път, на път на колективизация. Социалистическата индустриализация, по този начин се явила основа за социално-икономическото преобразование на селското стопанство.
Сталинските петилетки успешно решили тези задачи. В течение на първата петилетка, разчетана на 1928/29-1932/33, трябвало да се извършат грандиозни задачи, издигащи страната далеч напред по пътя на осъществяване на строителството на социализма. Основните задачи на първата петилетка се състояли в това, че да се пренасочи страната с нейната изостанала техника на релите на нова, съвременна техника, превръщайки СССР от страна аграрна и немощна във висока индустриална, могъща, независима държава, создавайки в страната на икономическа база за построяване на социалистическо общество, максимално издигайки отбранителната способност на страната.
И така успешно изпълнения план на първата петилетка в СССР построи фундамента на социалистическото общество. За 4 години и 3 месеца, в течение на който е бил изпълнен петилетния план, в СССР били създадени нови грамадни промишленни отрасли, при това в такива мащаби и размери, които не знаели страните в Европа. В резултат капиталистическите елементи били премахнати от промишлеността окончателно и безвъзвратно. Единственната форма на индустрията в СССР станала социалистическата индустрия. СССР се превърнала от аграрна страна в индустриална страна. В това време според плана на първата петилетка селското стопанство в СССР било основно преустроено на социалистически начала. Господстващо положение в селското стопанство заели колхозите. Съветският Сйюз от страна с дребно и малко земеделие се превърнала в страна със световно крупно земеделие. На основа колективизация било ликвидирано кулачеството, като класа.
Характериpайки историческите победи на СССР в годините на първата пятилетка, Й.В. Сталин указал на основните сили, определили тези победи. "Това било преди всичко, активността и самоотвержеността, ентусиазма и инициативата на милионите маси работници и колхозници, развиващи заедно с инженерно-техническите сили колосална енергия по разгръщане на социалистическо съревнование и ударничество… — Второ, твърдото ръководство на партията и правителството, водещи масите напред и преодолявайки всичките и всякакви трудности на пътя к целите. И накрая особенните достойнства и преимуществата на съветската система на стопанство, таящи в себе си колосални възможности, необходими за преодоляване на всечки и всякакви трудности" (Сталин, Въпроси на ленинизма, 11 изд., стр. 396).
Успешното изпълнение на плана на първата петилетка създало условия за по-нататъшен, още по-мощен ръст на социализма в СССР.
Втората петилетка — петилетка на построяване на социалистическо общество. Основната политическа задача на втората петилетка (1933-37 г.) се състояла в окончателна ликвидация на всички експлоататорски класи, в унищожаване на причините, пораждащи експлоатацията на човека от човека и делението на обществото на експлоататори и експлоатирани. Основната стопанска задача се състояла в завършване на техническата реконструкция на народното стопанство, създаването на нова техническа база за всички отрасли на народното стопанство.