Баща-йезуит в ролята на критика на диалектическия материализъм
(За книгата на Ветер «Диалектическият материализъм. Неговата история и система в Съветския Съюз». Виена. 1952)
Американските империалисти, удържали бълнуващи идеи за установяване на своето господство над света, искат отново да вкарад народите в пропастта на световна война. Но народите в света, поробени от империализма, както говори другаря Сталин, «не желаят повече да живеят по-старому, вземат съдбата на държавите си в свои ръце, установяват демократични порядки и водят активна борау против силите на реакциите, против подпалвачите на нови войни»[1].
Не е удивително, че акциите на йезуитите — отдавнашни агенти на мракобесието, проверени от световната реакция — особенно високо цеени на идеологическата борса на империалистите. За това свидетелства горещия прием, оказан в книгата на Густав Ветер «Диалектическият материализъм. Неговата история и система в Съветския Съюз»[3] от буржоазната преса в САЩ, Англия, Италия и други страни.
Ветер, роден в Австрия, йезуит, професор в папския Източен институт в Рим. Италианското марксическо списание «Сочиета» съобщава, че този институт има тясно специално предназначение: в него се «подготвят лица, предназначени за тайна служба на териториите на Съветския Съюз и Източна Европа». Не е трудно да си представим, какви «професори» се подвизават в този «институт» и какви «науки» внедряват те в съзнанието на своите слушатели. Видимо, техните лекции не подлежат на огласяване. А какво е направил знаменития «труд» на дипломирания йезуит Веттера? Оказва се преподобния отец чете лекции по руска история, особено на съветска философия. В 1948 году тези обработени по съответния начин лекции били публикувани във вид на отделна книга на италиански език. В 1952 година разширено и допълнено издание на тази книа излязло на немски език.
В предисловито към немското издание бащата-йезуит призовава към «отбранителна война» против «съветския диалектически материализъм». Той горчиво се оплаква от това, че след края на втората световна война «болшевишкото влияние на културния живот на Запада чувствително се е усилило» (стр. V). Факт е че този баща-йезуит обяснява заблуждаващата «видимост на дълбочината», може би присъща на диалектическия материализъм. От тук и произтичат, по негово твърдение, всевозможни съблазни и грехопадение на много лица, увличащи се от марксическа философия, която, както говори йезуитския проповедник се явява по рождение сатана.
Отецът-йезуит е осеян от кръста. Той уверява, че неговия, Ветер, няма да подведе: той знае руски език, чете съветски списания и в частност, списание «Въпроси на философията». Кой след всичко това може да се съмнява в «осведомеността» на Ветер, в «основателността» на неговата специална подготовка?
Реакционната преса изгаря тамян по благочестивия баща: «Осерваторе Романо», официалния орган на Ватикана, атестува книгата на Ветер, като «силен труд», а сарагатовската «Уманита» го препоръчва, като «един от най-добрите трудове за съветския диалектически материализъм». Това не е книга, а «велико благодеяние», пише английското реакционно списание «Филозофи», настоятелно се изисква превод на английски език. Този безсрамен прием оцениява рецензията, като образец за научен «обективизъм». (И днес голямата и нагла лъжа буржоазните пропагандисти ния подават под вид на «обективност». Но по-интересното е друго. Това, че прави се оказали болшевиките, когато критикували и громили всички тези десни и леви уклони в партията, наричайки техните представители, упорно не желаещи да изправят своите грешки и настояващи на своята лъжлива гледна точка, «агенти на империализма»! Ето как техните измислици подхващали идеолозите на капитализма! Защото, именно на тези измислици и била построена цялата «идеология» на Перестройката в СССР и страните със социализъм. Световния капитал нищо ново не е измислил — той просто е използвал всичко това старо, което угодливо му подготвили опортюнистите! Защото не случайно в СССР в перестроечните и постперестроечни години усилено и в огромно количество се печатаха работи на всякакви троцкисти, бухаринци и пр. разобличени от съветския народ, като врагове на социализма. Но, не знаейки историята на класовата борба в СССР, съветските комунисти, а след тях и целия съветски работнически клас, да се противопоставят на цялата тази буржоазна лъжа не успяха. Резултатът от тази неспособност към борба, ние много добре усещаме днес по себе си. — прим. РП).
Отговаряйки на въпроса, какво е това ленинизъм, отеца-йезуит предлага на вниманието на читателите изказванията на такива врагове на марксизма, като Рязанов, Булгаков, Струве и Бердяев. Преподобният «профессор» препоръчва тези «теоретици» като представители на «критичното направление в марксизма» (стр. 94). Богостроителите в това изображение са марксисти, считащи мистицизма за необходимо допълнение на научния марксизъм (стр. 101). Така, като теоретици и пропагандисти на марксизма на неизкушения читател се дават зли врагове на марксизма. А реакционната преса на всички лади превъзнася «обективността» и «безпристрастността» на отеца-йзуит. Американското списание «Джорнел оф филозофи» се възхищава от «прекрасния образец на йезуитския стил». Смесването на едно място на марксисти и злите врагове на марксизма ни се преподнася, «като най-пълно и документирано изложение», а приписваните на марксизма твърдения на всякакви ревизионисти и прочие буржоазни фалшификатори — като «остър анализ», изпълнено с «велико изкуство».
Шумът, вдигнат от реакционните философстващи бързописци около това изделие на ватиканската идеологическа кухня, ни принуждава подробно да се спрем на неговото съдържание.
Книгата на Г. Ветер се състои от две части. Част първа претендира на изложение на историята на диалектическия материализъм. Във втората част на речта се говори за «системата» на диалектическия материализъм.
Говорейки за възникването на марксизма, за неговите предшественици, Ветер бегло споменава философията на Хегел и Фойербах и подробно се спира на характеристикте на позитивизма, който и обявява за главен философски източник на диалектическия материализъм. Австроиталианският йезуит не е оригинален: той повтаря мислите на чешкия позитивист Масарик, който още в 20-те години встъпва с това «откритие» философския родословен марксизъм.
Както е известно, Маркс и Енгелс извършиха революционен преврат във философията, създавайки истински научна философия, не съвместима нито с поповщината, нито с угнетението на човек над човека. Този революционен преврат, извършен от Марксизма, «учения» йезуит изобразява,като позитивистко, нихилистичено отрицание на философията въобще. Позитивистите твърдели, че науката не се нуждае в светоглед, че основните въпроси на философията са неразрешими и трябва просто да се отхвърлят. Марксизмът, както е известно, разкрил великото значение на научно-философския светоглед за науката и практиката и решил «неразрешимите» философски проблеми. Но за всичко товам Г. Ветер мълчи. Мълчи и за това как в действителност се отнесли Маркс и Енгелс към позитивизма и неговия основоположник Конт. Между другото известно е че Маркс и Енгелс рязко критикували позитивизма. «Аз като партиен човек — писал Маркс — заемам решително враждебна позиция по отношение на контизма, а като човек на науката нямам високо мнение за него…»[4]. Енгелс разобличил позитивизма, като «тесен филистерски светоглед»[5]. Всичко това се опитва да скрие от читателя учения йезуит.
Италианското марксическо списание «Ринашита» отбелязва, че «позитивистският произход на марксизма, утвърдено от Ветер, се явява чисто изобретение». Ние можем само да добавим, че такъв род изобретения се наричат просто мошеничество. Основното положение в материализма е признанието на съществуване на външен, независимо от съзнанието свят, а позитивизма се трактува, твърдение за съществуване на нещо «свръхчувствено», «духовно» и т. н.
Разобличавайки подобен род клевета на материализма, В. И. Ленин преди повече от 40 години писал в работата «Материализъм и емпириокритицизъм»: «Метафизиците, трябва да кажем наричат материалистите идеалисти и агностики (кантианци и юмисти в това число), защототе си мислят, че има съществуване на външен свят, независимого от съзнанието на човека, има изход за пределите на опита»[6].
И така, позитивистите отричат правомерността на съществуването на философията, те третират материализма с позицийте на субективния идеализъм и агностицизъм. Бащата-йезуит вижда позитивистската еклектическа окраска за философски източник на марксизма. Наистина прекрасен образец на йезуитския стил на изследване и изложение!
В своята «история» на диалектическия материализъм отец Густав, в съответствие с името на своя опус, отделя главно внимание на ленинизма. Следвайки по стъпките на К. Ренер и другите вождове на десните социалисти, Ветер изобразява ленинизма, като чисто руска, национална разновидност на марксизма, но неприемлив за Западна Европа. С тази одавна банкрутирала, безмерно лъжлива (защото международното значение на ленинизма е исторически факт) идея ватиканския псевдоучен се опитва да подкрепи нови «аргументи». Следвайки основния тактически принцип на йезуитите — целта оправдава средствата— Ветер твърди, че своеобразието на ленинизма е основано на това, че той е унаследил идеите на руските «нихилисти» и славянофили.
Преподобният отец великолепно знае, че ленинизма е по-нататъшно творческо развитие на марксизма в епохата на империализма и пролетарските революций.
В. И. Ленин и Й. В. Сталин издигнали марксизма на нова, висша степен. Влиянието на марксизма-ленинизма расте в целия свят. Но именно тези неопровержими факти и измислил да опровергае учения йезуит. Защото заради тези преки факти, воинстващия мракобес е трябвало да напише тази книжка. Ето защо под прикритието на елейните разсъждения за «безкорыстна и блага любов към истината» бащата-йезуит се опитва да убеди своите читатели в това, че ленинизма е свързан с «мистичната душа» на руския човек и се явява придатък на марксизма на руската национална почва и обработка в дух на «нихилистите» и славянофилите.
«Нихилисти» се наричат великите руски революционери-демократи, заели рязко отрицателна позиция по отношение към идеализма и религиите. Бойният атеизъм на Н. Г. Чернишевски, правилното разбиране на тяхната класова природа идеалистическия мракобес преподнася на читателя, като… вулгарен материализъм. Чернишевски, утвърждава нагло Г. Ветер — «главен представител на руския вулгарен материализъм» (стр. 67).
Впрочем за Ветера, считащ, че философията не трябва да отиде по-далеч от евангелистките легенди, всякакъв материализъм е вулгарна теория. Като типичен прислужник на експлоататорските «върхове», Ветер третира материализма, като нефилософски поглед на света, свойствен за основната маса от прости хора. Но тези «прости», не изкушени във философията хора, несъмнено, правилно решават въпроса за отношението на съзнанието към битието, отколкото дипломираните лакеи на поповщината. Тези «прости» хора и през ум не им минава, че техните чувства, представи се явяват единствена реалност. В. И. Ленин говорил по този повод: «Наивният реализъм» на всеки здрав човек, не попадал в лудницата или в науката у философите идеалисти, се състои в това, че вещи, среда, свят съществуват независимо от нашите усещания, от нашето съзнание, от нашето Аз и от човека въобще»[7]. Това «наивно», подтвърдено от хилядолетната история убеждение на човечеството, което в своята ненавист към истината се опитва да опровергае Г. Ветер, се явява изходен пункт в научната теория на познанието.
Оклеветявайки руските материалисти — революционни демократи, а и материализма въобще, учения йезуит започва да ораторства за славянофилските традиции на марксизма в Русия. Ползвайки се с неосведомеността на западноевропейския читател относно славянофилството, Ветер се опитва да обяви тази реакционна, крепостническа теория с един от източниците на «руския марксизъм», който не е нищо друго освен учение за особения път в развитието на Русия.
Защо му трябват на Ветер тези псевдоисторически подтасовки, нелепи аналогии? Всичко това шарлатанство му е необходимо, както и на неговите империалистически стопани за да опорочи благородната борба на марксизма-ленинизма против космополитическата идеология на американския империализъм. Именно затова мастития йезуит в угода на Уол-стрийт изобразява борбата на съветските хора против презрения космополитизъм, като изразяване на славянофилски традиций. С тези позиций той обхваща законния стремеж на съветските хора да отстояват приоритета на откритията, направени от великите руски учени. Професорът о ватиканския институт никак не може да се примири с това, че именно нашия велик съотечественик Попов, а не италианеца Маркони се явява създател на радиото. Разбирайки, че борбата на съветските хора против нископоклонството пред Запада нанася съкрушителен удар на преживелиците на буржуоазната идеология в СССР, пълна злоба и ненавист към всичко съветско, руско, бащата-йезуит не спира и пред наглата лъжа, като например, приписването от съветските хора твърдение на М. В. Ломоносов «за два века (?!) до Лавуазие открил закона за съхранение на масата» (стр. 292).
Tази подтасовка е нужна на Ветер за да изобрази диалектическия материализъм във вид на особенна теологическа система от възгледи. От друга страна това може да се окаже шега. За него атеизма — същи е религия, но не истинска. Той обявява диалектическия материализъм «еретически» и следователно, религиозното учение, характеризиращо марксистската диалектика, като «типично теологически метод». (Днес на такъв поглед на марксизма и атеизма много активно пропагандират идейните защитници на експлоатацията и властта на буржоазията. И главни негови проповедници се явяват, преди всичко, поповете на РПЦ. — прим. РП) Той предава анатема на марксистско-ленинската философия, наричайки я «псевдотеология», опираща се на религиозно-философското учение на Соловьов, Хомяков и други идеалисти.
Философстващият йезуит се опитва да убеди читателите в това, че всички общественни въпроси, в същността си се свеждат до въпроса за религиозността, а класовите битки — към борба на единна всеспасающа религия против всевъзможни ереси. Борбата между пролетариата и буржоазията, борьбата между социализма и капитализма — всичко това е само една видимост, твърди йезуита. Научният социализъм се изобразява от йезуита, като сатанински светоглед, който «се противопоставя на бог и се стреми да заеме неговото място» (стр. 581). Toзи светоглед, говори с ужас бащата-йезуит, освобождава човека от смирение, внушава му гордост и вяра в своите собствени сили.
Ние виждаме, че бащата-йезуит изисква смирение с капиталистическите порядки. Борбата против капиталистическото робство, вярата на трудещите се в реалната възможност за своето освобождение се третира от йезуита, като дяволска илюзия. (Класовият корен на абсолютно всички твърдения на съвременните буржоазни пропагандисти в РФ еименно такъв — съгласие на човека със своето робско положение и пълен отказ от стремеж да се измени това. — прим. РП).
Диалектическият материализъм се явява философско обосновано революционно комунистическо преобразование на света. Марксистско-ленинската философия e коренно противоположна на религиозната проповед на робското смирение; тази философия на борба против силите и традицийте на стария светоглед е дълбоко проникнато от жизнеутвърждаващата вяра в човека. «Само философския материализъм на Маркс — подчертава В. И. Ленин — е показал на пролетариата изхода от духовното робство, в която са прозрели всички угнетени класи»[8]. Тази мобилизираща, организираща и преобразуваща сила на марксистско-ленинския светоглед и ужасява верните прислужници на империалистите, като Густав Ветер.
Във втората част от своя обемист опус бащата-йезуит се занимава с фалшификация на основните черти на марксическия диалектически метод и марксическия философски материализъм.
Ние няма да разглеждаме тези псевдодълбокомисленни, схоластични речи, смисъла на които се свежда до едно: без бог философията е лишена от всякакво съдържание. Ще се спрем само на главния аргумент на бащата-йезуит, насочен против материалистическата диалектика. Аргументът не е нов, а е ползван още от Е. Бернщайн. Той мълчи за факта, че първоначалната, наивна диалектика била свързана също с този наивен материализъм на робовладелската демокрация. За него не съществува и този безспорен факт, че в домарксовата философия свое висше развитие диалектиката получила в материалистичните теории на руските революционни демократи. (А не у Хегел, както полагат някои руски «комунисти»! — прим. РП) Ветер не иска да признае това, че марксическата диалектика до основи е противоположна на идеалистическата хегелова диалектика. (Това не могат да разберат даже някои руски «комунисти» — прим. РП) Подобно на анархистите, отдавна разобличени от другаря Сталин, Г. Ветер твърди, че «диалектиката е неотделима от мистицизма, че тя е метафизика» (в смисъл учението за свръхчувственото). Диалектиката, по думите на бащата-йезуит, подтвърждава ирационализма, тя ни кара да «видим в действителност нещо скрито, тайнствено» (стр. 395 италианското издание). Диалектическото движение е възможно само в сферата на свръхматериалното. Ако реалността се разбира като деятелна, имманентно развиваща се, противоречива, то тя не може да бъде наречена материя. Как може, възмущава се дипломирания агент на Ватикана, «да наречем с име материя реалността, надарена със спонтанно съзнание, творческа сила» (стр. 398 италианско издание). Това означава да се приписват на материята «божественни прерогативи» (стр. 569).
Не e трудно да се разбере съкровенния смисъл на този йезуитски кон: подменяйки идеалистическото разбиране за материята, Ветер изисква ние да признаем, съответно това разбиране, неспособността на материята към движение, развитие на основа вътрешно присъщите и противоречия. Във всички времена идеалистите считали, че материята е нещо застояло, мъртво, излишно самостоятелно движение, чуждо на творческата сила и нуждаеща се от изтласкване на «двигател», «ентелехия», «монади» и т. н. Такъв род тълкуване на материята (като «материал» за творческа дейност на свръхприродния дух) има напълно определена цел, блестящо разобличена от В. И. Ленин в неговия труд «Материализъм и емпириокритицизъм». Ленин писал: «…опитът да се мисли движение без материя кара мисълта да се отделена от материята а това е и философски идеализъм»[9].
Така се вижда, че новопоявилия се «борец» срещу материализма се оказва неспособен да произведе буквално нито един нов довод против материализма. Старите, отдавна опровергани от естествознанието и материалистическата философия идеалистически твърдения за инертността на материята окончателно са дискредитирани.
Марксизмът-ленинизмът е доказал, че научната диалектика е диалектика материалистична, непримирима нито с идеализма на Хегел, нито с ирационализма на неохегелианството. Научната диалектика в пълно съгласие с материалистичните виждания разглежда света именно така, както той съществува сам по себе си, без неприсъщи, свръхприродни, мистически добавки. «Диалектическият метод говори — учи ни другаря Сталин — че живот е нужно да се разглежда именно така, какъвто е в действителност. Ние виждаме, че живота се намира в непрестанно движение, следователно, ние трябва да разглеждаме живота в неговото движение и да поставим въпрос: къде отива живота? Ние видяхме, че живота представлява картина на постоянного разрушаване и съзидание, следователно, наше задължение е да разглеждаме живота в неговото разрушаване и съзидание и да постави въпрос: какво се разрушава и какво се съзидава в живота?»[10].
Всички тези основни положения на диалектическия материализъм съзнателно се извращават, мистифицират от Ветер. Ще разгледаме по-нататък, неговите аргументи против марксическата философия на материализма.
Преди всичко ватиканския проповедник обвинява марксистско-ленинската философска наука в смесване на материализма и…. реализма. При това се вижда, че Ветер, не желае да се позове на действителното съдържание на материалистичната философия и се стреми да облегчи изпълнението на своите «критични» задачи, приписвайки на материализма отождестение с всичко съществуващо с материя, вещество. Материалистите, вещае бащата-йезуит, не признават нищо нематериално, идеалного. Не трудно да се види, че Ветер просто клевети материализма въобще и особено диалектическия материализъм. Енгелс в «Лудвиг Фойербах» разобличил подобен род клевета на материализма от страна на буржоазните прислужници, обявили, че материалистическата теория се явява оправдание на користолюбието, чревоугодието и прочие пороци (както е известно, присъщи на самите буржоа), в същото време идеализма представлява философия на добродетелния образ на живот. Сега, когато буржоазните философи-идеалисти изострят в проповедите човеконенавистничеството, възхвалявайки «американския образ на живот», клеветническият характер на тези нагли обвинения против материализма стават напълно очевидни.
Материалистите считат материята за първична, а съзнанието за вторично, производно. Oт това се вижда, че материалистите признават съществуването на съзнание, но то е резултат от материята, не се отъждествява едното с другото. Диалектическият материализъм, правилно решава въпроса за отношението на материята и съзнанието, непрестанно се бори с вулгарния материализъм, отъждествявайки съзнанието с материята. Известно е че Маркс и Енгелс нееднократно са подлагали на критика възгледите на Бюхнер, Фогт и други представители на вулгарния материализъм. В. И. Ленин, встъпвайки против всякакви отстъпки на вулгарния материализъм, указал на грешните твърдения на Дицген за това, че всичко съществуващо се явява материя. «Да се нарече мисълта материална — писал той — значи да се направи грешна стъпка към смесване на материализма с идеализма»[11]. Й. В. Сталин в своя труд «Анархизъм или социализъм?» дълбоко обосновал марксическото разбиране за материя и съзнание, доказвайки, че «…в света съществуват идеални и материални явления, но това въобще не означава, че те се отричат едни сдруги. Обратното- идеалната и материална страна са две различни форми на една и съща природа или общество…»[12]. Така диалектическия материализъм не само не отрича съзнанието, а напротив, разкрива неговата основа, произход, съдържание, разглежда неговото развитие и т. н. От тук е ясно, че всичко това, че Г. Ветер лъжливо приписва на материализма се явява буржоазна клевета на материализма, идеалистично отъждествяване на материализма с вулгарния материализъм, извращение на самото понятие материализъм в духа на буржоазния аморализъм.
Известно е че в домарксическата философия термина «реализъм» имал много неопределено съдържание. Така, например, реалисти са се наричали себе си привържениците на крайния средновековен идеализъм. Терминът «реализъм» често се употребява и за обозначаване на материализма. Ползвайки се с това, буржоазните философи-идеалисти се опитвали да замаскират своите реакционни теории, наричайки ги «критически реализъм», «неореализъм» и т. н. Г. Ветер върви по утъпкан път: той нарича «реализма» отъждествение на обективната реалност с чувствени възприятия, усещания, т. е. субективен идеализъм.
Сега вече е разбираемо, до какво се свежда изсмуканото от пръстите на Г. Ветер обвинение на диалектическия материализъм в смесването на материализма с «реализма». Бащата-йезуит се опитва да докаже, че марксистите, от една страна, твърждят, че всичко е материя, а от друга страна, че реалността съвпада с чувствени възприятия. По-нататък диалектическия материализъм учи, че «материята е това, което, действа на нашите органи на чувствата, произвежда усещане; материята е обективна реалност, дадена ни чрез усещането»[13]. Това положение на марксическата философия на материализма не противоречи на положението за материалното единство на света. Още повече е нелепо да се разглежда положението на марксизма за това, че «материята е обективна реалност, дадена ни чрез усещането» като отъждествение на материята с «чувствено-дадено», к което е и насочен фокуса на Г. Ветер.
Ленин, изхождайки от определението за материя и съзнание, дадено от Енгелс и обобщавайки достиженията на нов естествознанието, дал разгърнато философско определение на материята, като обективна реалност, съществуваща извън и независимо от съзнанието и отразяваща се в нашите усещания, представи, понятия. Само злостните фалшификатори на материализма могат да отричат единството между тези определения, които са били дадени от Енгелс и Ленин. На бащата-йезуит са добре известни тези класически положения в сталинския труд «За диалектическия и исторически материализъм». Но работата е в това, чр на него му е чужда елементарна добросъвестност, макар той и да се кланя в «безкористна и благовоена любов към истината». Какво е делото на бащата-йезуит, че философията на марксизма я разглежда, като материя, като съществуваща извън и независимо от съзнанието, т. е. независимо от това, съществува ли или не съзнанието! Ветер предпочита софистични аргументи; те му се струват най-убедителни, защото целта му е да изкриви истината.
В противовес на диалектико-материалистическото учение за движението като форма на битието на материята, неотделима от нея, бащата-йезуит, заявява, че това не се съгласува със съвременото естествознание, признаващо само относителното движение (стр. 325). Съвременото естествознание Ветер приплел, видимо за да хвърли прах в очите и да продемонстрира «съответствие» на своите възгледи д последната дума на науките.
Диалектическият материализъм признава и относителния и абсолютен характер на движение в противоположност на идеализма, отделящ материята от движението. Какво струват след това хитроумните аргументи на бащата-йезуит против положението на диалектическия материализъм за абсолютния характер на движение? Същността на тези аргументи отдавна са разобличени от В. И. Ленин: «Идеалистът и не мисли да отрича това, че света е движение, именно: движение на моите мисли, представли, усещания»[14]. Връзката на движението с материята — ето това, въпреки естествознанието и всекидневния човешки опит, отхвърля идеалиста.
Бащата-йезуит протестира против марксическото разбиране за движение, защото то изключва прословутия «първодвигател». Отрицанието на това идеалистично «първоначало» Ветер, никак не се смущава, да го нарече характерен признак на механицизма, макар че е общоизвестно, че механистическия материализъм изцяло и редом преминал към деистическо признание на първоизточника. Така с коренна противоположност на марксическия материализъм идеалистическото разбиране за природата той нарича «ограниченост», а материалистичното разбиране за природата — едва ли не преживяна механистическа концепция на светогледа. Ветер всячески се опитва да докаже, че това, кой признава съществуването на движението е само във времето и пространството, неизбежно оказва се в плен на механистическото разбиране за движението, като преместване. С други думи, Ветер изисква, освен признаване на съществуване на триизмерно единствено реален свят, признавайки съществуването на духовно, задгробно царство. Отецът-йезуит буквално е впит от «основно и непреодолимо противоречие», свойствено на диалектикоматериалистичното разбиране за материя, движение, пространство и време. Между другото всичко се свежда до това, че той подменя диалектическия материализъм с механистически, метафизически разбирания за материя, движение, пространство и време, обявявайки тяхното единствено възможно в рамките на материалистическата философия.
Ние виждаме, че бащата-йезуит действа съгласно италианската пословица: «Свии опашка, ако главата не слуша». Такa, Ветер лицемерно празнодумства за това, че в известен смисъл марксическите понятия за пространство и време са напълно приемливи и за схоластиката: «В своята основа понятието пространство и време в диалектическия материализъм съвпада с понятието схоластика, за които време и пространство се явяват абстракции с веществено съдържание» (стр. 338). Ветер заявява даже, че в редица въпроси диалектическия материализъм «прави положителен опит да проникне в дълбочината на реалността» (стр. 392 италианското издание). Бащата-йезуит не е съгласен «само» с твърдението на диалектическия материализъм за невъзможността за съществуване на нещо, което не е било извън времето и пространството, защото това положение предполага, че света по природа е свой материален, и отхвърля мистичните твърдения относно духовния свят. Йезуитът отново се опира на съвременното естествознание, като си позволява да направи заключение, че «световния процес има начало и се стреми към край» (стр. 330). Важен аргумент на «съвременото» естествознание в полза на това нелепо твърдение се оказвае отдавна опроверганата от Ф. Енгелс, а така също от цялото последващо развитие на естествознанието теория на топлинната смърт на вселената (така както тази теория се замърсява от буржоазните идеолози до днес). Опирайки се на тази теория и на изказаните от някои съвременни буржоазни физици-идеалисти, ватиканския пропагандист «преборил», че вселената била създадена от господ бог преди пет—десет милиарда години. Във всеки случай, заявява бащата-йезуит, на науката не са и известни каквито и да било природни явления с възраст превишаващи пет—десет милиарда години.
«Диалектиката говори — учи ни другаря Сталин — че в света няма нищо вечно, а всичко е преходно и изменчиво, изменя се природата, изменя се обществото, сменят се нрави и обичаи, сменят се понятията за справедливост, сменя се самата истина — затова и диалектиката гледа на всичко критично…»[15].
В книгата на Ветер има специална глава «Диалектически материализъм и съвременно естествознание».
В тази глава ревностния йезуит, опирайки се на идеалистическите изказвания на Джинс, Едингтън, Джордан, Шредингер, а така също на папските енциклики, «доказва», че диалектическия материализъм е несъвместим с новите данни от естествознанието. Тези твърдения са основани на съвършено съзнателни идеалистически тълкувания на новите открития във физиката.
Съвременната поповщина, възглавявана от Ватикана, иска с естествознание да се занимават евангелическите проповеди. И ако някои буржоазни физици, скатали се в блатото на идеализма, доказват, че атомната енергия се явява божествена еманация, а атомнато бомба — изпълнение на евангелските предначертания, то това говори само за разлагащото въздействие на съвременния капитализъм на науката.
Новите достижения в областта на естествознанието многостранно подтвърждават диалектическия материализъм. Физиката на вътреатомните процеси е доказала несъстоятелността на механистическото свеждане на всяко движение до преместване и е погребала метафизическите представи не само за атома, но и за електрона, разрушила противоречащите идеи за развитие на представите за неизменост на масата и т. н. Откриването на вътреатомната енергия се явила нагледно подтвърждение на положението на материалистическата диалектика за движението като вътрешно състояние на материята, за самодвижение на материята и т. н. Съвременната наука доказва правилността на известните ленински думи: «…Как ни «странно» отсъствието у електрона на всякаква излишна маса, освен електромагнитна, как ни необичайно ограничението на механическите закони за движение от одна само област от природни явления и подчинение на по-дълбоки закони на електромагнитни явления и т. н., — всичко това е само подтвърждение на диалектическия материализъм»[16]. От това бащата-йезуит, не се гнуси да изкаже обратното. Този философстващ прислужник на империалистическите варвари с всички средства се опитва да увери своите читатели, че не научните, а «психологическите» основания ни принуждават нас съветските хора, да следваме диалектическия материализъм. Страхът пред идеализма и още повече «страхът пред бог» ни принуждават да отидем «в обятията на идола», т. е. материализма. Ние не се страхуваме от страшно възмездие и затова отричаме битието на бога. Абсурдни са тези разсъждения на попския професор, преподаващ на своите ученици — бъдещи шпиони — уроци по идеологическа диверсионна дейност. Съветските хора, построили под ръководството на Комунистическата партия Съветския Съюз социализма, удържали световноисторическа победа във Великата Отечественна война, уверено гледат в бъдещето, което принадлежи на комунизма.
Другарят Сталин в своето историческо встъпление на XIX конгрес на КПСС казал: «Преди буржоазията си позволяваще за себе си да либералничи, застъпвайки се за буржоазно-демократични свободи и така създавайки си за себе си популярност в народа. Сега от либерализма не остана и следа. Няма вече и т. н. «свобода на личността», истината е че личност се признава само този, който има капитал, а всички останали граждани се считат за суровинен човешки материал, пригоден само за експлоатация. Смачкан е принципа на равноправие между хората и нацийте, като е заменен на принципа на пълноправно експлоататорско малцинство и безправно експлоатируемо мнозинство от граждани. Знамето на буржоазно-демократичните свободи е изхвърлено зад борда»[17]. Тази характеристика на съвременната империалистическа буржоазия може да бъде отнесена, в частност и до съвременната буржоазна философия.
Нека помнят за това бащите-йезуити и техните стопани — империалистите от всички страни!
МАТЕРИАЛИСТ
[1] Журнал «Большевик» № 9 за 1946 год, стр. 1—2.
[2] См. И. В. Сталин. Экономические проблемы социализма в СССР, стр. 30.
[3] G. A. Wetter. Der dialektische Маterialismus. Seine Geschichte und sein System in der Sowjetunion. Wien. 1952.
[4] К. Маркс и Ф. Энгельс. Избранные письма, стр. 266. 1948.
[5] Там же, стр. 479.
[6] В. И. Ленин. Соч. Т. 14, стр. 51.
[7] В. И. Ленин. Соч. Т. 14, стр. 57.
[8] В. И. Ленин. Соч. Т. 19, стр. 8.
[9] В. И. Ленин. Соч. Т. 14, стр. 255.
[10] И. В. Сталин. Соч. Т. 1, стр. 298.
[11] В. И. Ленин. Соч. Т. 14, стр. 231.
[12] И. В. Сталин. Соч. Т. 1, стр. 312.
[13] В. И. Ленин. Соч. Т. 14, стр. 133.
[14] В. И. Ленин. Соч. Т. 14, стр. 254.
[15] И. В. Сталин. Соч. Т. 1, стр. 304.
[16] В. И. Ленин. Соч. Т. 14, стр. 248.
[17] И. В. Сталин. Речь на XIX съезде партии, стр. 11—12. 1952.
Делото за геноцид над палестинците пред ...
КЪДЕ Е "СЛАВЯНСКИЯ" ГЕН?