Тази книга с ценни съвети от Крупская ще бъде много полезна на нашите читатели, занимаващи се в марксическите кръжоци и самостоятелно усвояващи основите на марксистско-ленинската наука.
***
БЕЛЕЖКА ЗА САМОУЧЕНИЕ
Общи правила
1.. За да може занятията по самообразование да са успешни, трябва да имате редица навици: привичка да четеш за себе си, да четеш не много бавно, умение да разбираш написаното в книга, вестник, справочник, библиотечен каталог, умение да правиж бележки от прочетеното. С други думи — за да може успешно да се занимаваш със самообразование, трябва да овладеееш самообразователен техминимум.
2. Трянва да съблюдаваш условията, при които успешо могат да се извърват занятията.
Заниманието е най- добре да се извършва в това време, когато не си много изморен, както говорят, «на свежа глава». Затова е най-добре сутрин след сън.
По време на занятие може бързо да се умориш, не трябва да се занимаваш при много лошо осветление, в полумрак, в задушна, гореща или неотоплена стая; трудно е да се занимаваш, когато около теб има гръмки разговори, когато на всяка минута ти отвличат вниманието.
Удобно е да се занимаваш, когато под ръка ти са справочници, тълковни речници и т. н.
Ето защо е удобно да се занимаваш в читалня, читалска зала в библиотека.
3. Трябва ясно да си помислиш, с какво искаш да се занимаваш. Например човек иска да се учи въобще, а с какво именно — той не знае. Както в колхоза, във фабриката работите вървят добре, защото се работи по план, така и в делата по самообразование делото ще върви добре, ако когато се занимаваш със самообразование да работиш по план, а не да се хвърляш от книжка в книжка — ту да се захващаш с история, ту с литература, или за физика. Така не бива да се занимаваш. Един иска да узнае за партията, друг за колхозите, трети за техника, четвърти за възпитание на деца и т. н. Има и такива, които искат да преминат курс за седемгодишни, има и такива, които искат да преминат курс по десетгодишни или техникум.
4. Но малцина си дават отчет за себе си. За това с какво да се занимат, трябва да се направят за себе си учебен план за занятия. Тази работа е най-трудна. Начинаещият обикновено не знае нито обема знания, които той иска да придобие, нито системата, т. е. този порядък, в който той е длъжен да придобие знания, и какво след това да чете.
Тук могат много да помогнат различните препоръчителни списъци, пособия по самообразование, програми, учебници. Но най-добре е в началото на занятията да поговориш със знаещ човек, да получиш от него съвет или както говорят, консултация. Посъветвайте се с учител, библиотекар, консултант, който обикновено се намира в библиотеката за помощ в самообразователната работа. Добре е да се посъветвате със специалист агроном, инженер, лекар и т. н.
Консултация при начало на занятия е особенно важна и често решава успеха на по-нататъшните занятия.
5. Как да се занимаваме?
а) Не трябва да се бърза или както говорихме преди, трябва да се «бърза бавно». При работите по самообразование бързането е особенно вредно.
б) Трябва да обръщаме внимание на това да не се спирате на непонятните места,като тук е необходимо да използвате речници (енциклопедии), трябва да питате знаещи хора, да се съветвате с консултанти.
в) Необходимо е да се препрочита преминалия материал, непременно да се препрочита, това което е направено в предишното занятие.
г) Не е необходимо да се извършват почивки по време на занятията, особенно в началото, докато наученото не влезе в паметтта. Необходимо е да се занимаваш редовно.
д) Много помагат запомнянето на бележките. Необходимо е да пишете в себе си в тетрадка най-важните места от прочетеното, необходимо е да се пишат обяснения на непонятни думи и изрази, названия на градове, фамилии, цифри. Необходимо е често да се препрочитат своите записки. Записването трябва да е отчетливо, ясно за да може след това да се налага да губиш време на разбор на записаното.
6. Много добре се ползва, ако има възможност, с учебници по задочно образование, които по съществото на делата се явяват задочна консултация и помагат извънредно добре да се усвоява планирания курс.
Н. К. Крупская
Впервые опубликовано в журнале
«Повысим грамотность», № 3, 1934 г.