В основата на двете свойства на стоката лежи двойствения характер на труда от неговия създател. Трудът на всеки стокопроизводител може да се разглежда от две страни.
Преди всичко този определен вид труд, има за цел да създаде един или друг продукт. Различните видове труд се отличават един от друг от използвания в процеса на труда материали (кожа, дърво, глина и т. н.), оръдия (шило и игла, чук, пила и т. н.), а така също характера на самия трудов процес. Всяка форма целенасочено изразходване на човешка енергия образува определен вид труд (трудът на обущаря, дърводелеца, фурнаджията, леяра и т. н.), който се нарича конкретен труд. Резултатът от труда, например на обущаря се явяват ботушите, на шивача— готовата рокля и т. н. Излиза, че конкретния труд е труд, създаващ потребителска стойност.
Ние знаем, че на пазара се обменят стоки с различна потребителска стойност. И обмяната в този случай се извършва именно защото във всички стоки е въплътено нещо общо — трудът.
Всеки работник, към каквато и професия да принадлежи, в процеса натруда изразходва енергия — умствена и физическа. Разходите на човешка работна сила във физиологически смисъл прави възможно съизмерението на всички видове конкретен труд.
Ако се разсеем, абстрахираме от целите и резултатите от труда на работника, от материалите, с които тойработи и от инструментите, които той ползва, то труда на всеки ще бъде просто изразходване на човешка работна сила във физиологически смисъл, безотносително към неговата конкретна форма. Такъв отвлечен от конкретните различия, еднороден труд се нарича абстрактен труд. Слово «абстракция» в переводе на русский язык означает отвлечение. Поэтому когда говорят: «абстрактный труд», то имеют в виду затрату человеком умственной и физической энергии, независимо от того, какую работу он выполняет — шьет сапоги, добывает руду, плавит металл и т. п.
Но това не означава, че отвличането става само в нашето съзнание. Отвлеченото от особеностите на един или друг конкрете вид труд и сведението за какви да е работи към еднородния, абстрактен труд стават обективно, независимо от съзнанието на човека. Стокопроизводителят, обменя своята стока на друга, отвличайки се от конкретните особености на своя и чуждия труд и сравнявайки стоките в зависимост от разходите на труд въобще.
Говорейки за абстрактния труд и противопоставяйки го на конкретния труд, ние подчертаваме, че абстрактния труд е разход на умствена и физическа енергия на човека извън зависимостите от особеностите на различните видове работи.
Сега да поставим следния въпрос: всяки ли разход на умствена и физическа енергия образува абстрактей труд? Трудът на хората винаги носи обществен характер. Но формы проявления его в разных социально-экономических условиях различны. Взять, к примеру, труд крепостного крестьянина в феодальном обществе. Общественият характер на неговия труд се проявява пряко и непосредствено, защото той обработвал земята на помешчика и определен дял от добива му отдавал безвъзмездно. В тези условия не се изисква по някакъв начин да се отчитат разходите на физическа и умствена енергия, защото продукта на труда на селянина не постъпвал в обмяна. Крестьянский труд в его непосредственной, конкретной форме служил формой проявления общественного труда. Когда нет товарного хозяйства, не может быть и абстрактного труда.
Друга работа е когато се появи стоково производство. Селянинът, както и другите частни собственци, трябва да продаде зърното, което е получил в резултат от обработката на своята земя. Иначе той няма да може да купи нужните му стоки. Такова е положението и у тъкача, обущаря и всеки друг стокопроизводител. Затова възниква необходимост от отчитане на разходите за физическа и умствена енергия, за да имаме възможност да приравним различните видове конкретен труд, а значи и възможността да обменяме стоките.
Тъканта, изготвена от тъкачае полезна вещ, но нужна ли е на обществото ще стане известно, когато тя бъде изнесена на пазара. Само тогава, когато тъканта буъде продадена, може да се каже, че труда на тъкача е нужен н другите хора, т. е. явява се част от обществения труд.
Ето защо в общество, където стокопроизводителите от една страна са обособени, а от друга, неразривно свързани с общественото разделение на труда, неизбежно възниква абстрактен труд, без което е невъзможно да се изясни обществения характер на труда и съизмери с разходите. Разходите за умствената и физическа енергия, въплътени в стоката, образуват неговата стойност. Если бы не было этой общей основы — однородности затрат рабочей силы, то невозможно было бы приравнивать товары — продукты труда людей разных профессий — и, следовательно, обменивать их друг на друга.
Трудът на всеки стокопроизводител се явява едновременно и конкретен и абстрактен. Двойственият характер на труда на стокопроизводителя за първи път е открит от К. Маркс. Това научно откритие има голямо значение. Маркс указвал, че «подчертания още в първата глава двойствен характер на труда» се отнася към най-добрите страници от «Капитала». Правильное понимание двойственного характера труда дает возможность раскрыть сущность экономических законов капитализма, его возникновения, развития и гибели. Маркс считал, что на учении о двойственном характере труда «основывается все понимание фактов».
И така, ние изяснихме, че абстрактния труд е особена форма на обществения труд, свойствена само на стоковото производству, отразява отношенията на хората в процеса на производство и обмяна на стоки.
Заедно с това труда на стокопроизводителя в стопанството основано на частната собственост е лично, частно дело. Той може да прави каквото си иска: да шие ботуши, дрехи, да произвежда столове, маси и т. н. Кажется, что он обладает полной свободой. Но това е само видимото. Каквото и да произвежда стокопроизводителя в условията на стоково стопанство, той не може сам, със своя личен труд напълно да удовлетвори всички свои потребности. Сапожнику, скажем, кроме сапог необходимы десятки, сотни предметов, которые он сам изготовить не может. Сапожник зависит от всех окружающих его товаропроизводителей, таких же частных собственников, как он. Трудът на всеки стокопроизводител се явява непосредствено труд частен, в същото време представлява и частица на обществения труд.
Когато стокопроизводителя създава вещ, той се интересува не от потребителската стойност на произведената стока, а от стойността, като възможност да възмести понесените разходи. Но да направи това той може само като създаде потребителска стойност. Но може да се случи, че стоката не може да бъде продадена, потребителската стойност остава нереализирана. Значи, разходите за конкретния труд се оказват напразни. Это противоречие между потребительной стоимостью и стоимостью, между конкретным и абстрактным трудом суть выражение основного противоречия простого товарного производства — между частным и общественным трудом.
КАК НИ СТРИЖЕХА ЕДНО ВРЕМЕ – СПОМЕНИ НА ...
Нов уред отчита алкохол и наркотици при ...