В икономическата литература може да се срещнат най-разнообразни отговори на този въпрос.
Ето какво е писал класика на буржоазната политическа икономия английския учен Д. Рикардо: «В първия камък, който дивака хвърля по преследвания звяя, с първия прът, с който се опитва да достигне до плодовете, които иначе не може да достигне с ръце, ние виждаме присвояването на един предмет с цел да придобие друг и така се открива началото на капитала». Какво е капитал според Рикардо? «Капиталът е тази част от народното богатство, която се употребява в производството».
Аналогични определения дават и другите буржоазни учени. «Капиталът — това са стоки или услуги, употребявани в производството», «Капитал се нарича всеки продукт, предназначен за по-нататъшно производство», «Капиталът означава съвокупност от произведени от човека средства за производство». Може да продължим с определеинията. И как бы ни различались они, суть их сводится к одному: капитал характеризуется как вещь, с помощью которой приобретаются другие предметы.
От тук следва логичния извод: ако капитала е вещ, то значи капитала е явление извънисторическо, защото човека от първите стъпки на своята дейност е имал и винаги ще има работа с вещи. Буржоазните икономисти искат така да докажат, че капитала е съществувал винаги и ще съществува вечно. Далее, если капитал — вещь, то любой человек может назвать себя капиталистом, поскольку он обладает той или иной вещью. Целта на буржоазните учени е една — да скрият, тушират, замаскират истинската природа на капитала, целият капиталистически строй.
К. Маркс за първи път в историята на икономическата мисъл неопровержимо доказал, че капитала е преди всичко обществено отношение, а не просто вещ. Вещ може да бъде капитала, но не винаги, не при всякакви условия. Например, станок, на котором работает сам кустарь, владелец станка, не капитал. Но тот же станок станет капиталом, если собственник станка будет использовать его для эксплуатации наемного рабочего.
Известно е че становете, суровините, както и всякакви други средства за производства в капиталистическото общество се явяват стоки, имащи стойност. Затова ние можем да кажем, че капитала е стойност, изполвана за получаване на добавена стойност посредством експлоатация на наемни работници. Капиталът е не просто стойност, а самонарастваща стойност. Средствата за производство сами по себе си да се увеличат не могат; те могат да се умножат само при условие, ако към тях се присъедини жив труд. Средствата за производство стават капитал само тогава, когато те представляват частна собственост- първо, и използват се като оръдие на експлоатация на наемния труд- второ.
Капиталът изразява отношението на хората в процеса на производство, а именно отношенията между капиталистите, които владеят средствата за производство и ги използват като оръдие за експлоатация, и наемните работници, имащи в свое разпореждане само работната сила, която те са принудени да продават. Тези отношения между капиталисти и работници — основните класи в буржоазното общество и се явяват производственни отношения и неизбежно предполагат наличие на система за експлоатация на наемния труд.
САЩ провокират война срещу важен съюзник...
"Развитието" на България