Луфтханза (Lufthansa AG) се явява флагман на авиопревозите в Германия, един от крупните авиаконцерни в Европа, с оборот през 2017 година превишил три милиарда евро. Но за 33000 редови сътрудника и служещи в авиаконцерна нищо добро няма.
В средата на декември безрезултатно завършил втория рунд от преговорите за повишаване на заплатите между работници и профсъюза Верди (verdi.de) — от една страна, и ръководството на концерна — от друга. Стопаните на Луфтханза са готови да отидат само на минимални отстъпки: те са съгласни да се увеличат заплатите с 1.7% в течение на 12 месеца, а това даже е под очакваното ниво на инфляция от 2%, която предсказват буржоазните експерти за 2018 година. Това означава че реалните заплати на работниците ще падат, докато стопаните на концерна ще продължават да богатеят. Освен това за работниците от машинното станционно управление (МСУ) била произведена само единоразова прибавка към заработената заплата, при това били произведени редица влошавания на условията на труд и отчисления например, в пенсионната сфера.
Едновременно с фактическото намаляване на заплатите работниците от авиоконцерна разширяват своя монопол, увеличавайки постоянния капитал — купувайки по-малките разорили се авиопревозвача. Така Луфтханза купи голяма част от разорилата се компания Air Berlin, обявила банкрут в края на август. Сега авиоконцерна купува по борсова цена разорилия се регионален немски авиопревозвач LGW (на тази компания принадлежат 30 самолета и 870 човека) [1]. Забележително е че през есента на тази година LGW беше погълната от Air Berlin също на символична цена.
Работниците в Луфтханза не ги устройват смехотворните отстъпки от стопаните на концерна, те решили да продължат борбата и издигнали искания за повишаване на заплатите с 6% в течение на година. Нови преговори са назначени на 22 януари 2018 година.
Сергей, специальный корреспондент в Германии
[1] https://www.aex.ru/news/2017/12/22/179351/