Постинг
05.12.2023 09:40 -
Първият в света...
Първият в света атомен ледоразбивач!
На 5 декември 1957 г. в Адмиралтейските корабостроителници в Ленинград е спуснат на вода първият в света цивилен кораб с атомна силова установка - атомният ледоразбивач "Ленин".
Атомният ледоразбивач "Ленин" стана първият в света надводен кораб с атомна електроцентрала. Той е проектиран и построен за обслужване на Северния морски път (между Далечния изток и европейската част на Русия), както и за експедиционна навигация в Арктика.
Над проекта на кораба са работили учени начело с физика Анатолий Александров.
Ледоразбивачът "Ленин" беше дълъг 134,0 метра и широк 27,6 метра, с разширена средна надстройка и две мачти, както и площадка за кацане на хеликоптери за ледено разузнаване в кърмата. Височината на борта е 16,1 метра. Водоизместимост - 16,0 хиляди тона.
В централната част на кораба има ядрена парогенераторна инсталация с водно охлаждане, която произвежда пара за четири основни турбогенератора. Те захранваха три електрически задвижващи двигателя с постоянен ток, задвижвайки три витла със здрава конструкция.
Ледоразбивачът е спуснат на вода на 5 декември 1957 година, а на 15 септември 1959 година извършва първо плаване. Първи капитан става Павел Пономарьов.
През 1966 година било прието решение да се замени старата триреакторна атомна паропроизвеждаща установка на по-съвършенна двуреакторна.
През 1989 година съда е изведен от експлоатация и поставен на вечна стоянка в Мурманск.
За 30 години служба кораба преминал 654,4 хил морски мили и извел през ледовете 3741 съда.
Атомните ледоразбивачи са много по-мощни от дизеловите. В СССР те били разработени за осигуряване на корабоплаване в студените води на Арктика.
Едно от основните предимства на атомния ледоразбивач е липсата на необходимост от редовно зареждане с гориво, което е необходимо при плаване в лед, когато това не е възможно или зареждането е много трудно. Всички ядрени ледоразбивачи имат електрическо предаване към витлата.
Единственна (!) страна, притежаваща флот с атомни ледоразбивачи се явява СССР, а днес Русия.
Всичките 10 съществуващи в света ледоразбивачи с ядрен двигател (въпреки че един от тях всъщност не е ледоразбивач, а лек превозвач с ядрен двигател с нос на ледоразбивач) са проектирани в СССР и Русия. Почти всички тези кораби са построени в Адмиралтейските корабостроителници и Балтийската корабостроителница в Ленинград. Два ледоразбивача - река Вайгач и Таймир - бяха построени в корабостроителницата Wartsila във Финландия и след това транспортирани до Ленинград за монтиране на ядрени реактори. Лекият превозвач "Севморпут" е построен в Керченския завод "Залив".
На 5 декември 1957 г. в Адмиралтейските корабостроителници в Ленинград е спуснат на вода първият в света цивилен кораб с атомна силова установка - атомният ледоразбивач "Ленин".
Атомният ледоразбивач "Ленин" стана първият в света надводен кораб с атомна електроцентрала. Той е проектиран и построен за обслужване на Северния морски път (между Далечния изток и европейската част на Русия), както и за експедиционна навигация в Арктика.
Над проекта на кораба са работили учени начело с физика Анатолий Александров.
Ледоразбивачът "Ленин" беше дълъг 134,0 метра и широк 27,6 метра, с разширена средна надстройка и две мачти, както и площадка за кацане на хеликоптери за ледено разузнаване в кърмата. Височината на борта е 16,1 метра. Водоизместимост - 16,0 хиляди тона.
В централната част на кораба има ядрена парогенераторна инсталация с водно охлаждане, която произвежда пара за четири основни турбогенератора. Те захранваха три електрически задвижващи двигателя с постоянен ток, задвижвайки три витла със здрава конструкция.
Ледоразбивачът е спуснат на вода на 5 декември 1957 година, а на 15 септември 1959 година извършва първо плаване. Първи капитан става Павел Пономарьов.
През 1966 година било прието решение да се замени старата триреакторна атомна паропроизвеждаща установка на по-съвършенна двуреакторна.
През 1989 година съда е изведен от експлоатация и поставен на вечна стоянка в Мурманск.
За 30 години служба кораба преминал 654,4 хил морски мили и извел през ледовете 3741 съда.
Атомните ледоразбивачи са много по-мощни от дизеловите. В СССР те били разработени за осигуряване на корабоплаване в студените води на Арктика.
Едно от основните предимства на атомния ледоразбивач е липсата на необходимост от редовно зареждане с гориво, което е необходимо при плаване в лед, когато това не е възможно или зареждането е много трудно. Всички ядрени ледоразбивачи имат електрическо предаване към витлата.
Единственна (!) страна, притежаваща флот с атомни ледоразбивачи се явява СССР, а днес Русия.
Всичките 10 съществуващи в света ледоразбивачи с ядрен двигател (въпреки че един от тях всъщност не е ледоразбивач, а лек превозвач с ядрен двигател с нос на ледоразбивач) са проектирани в СССР и Русия. Почти всички тези кораби са построени в Адмиралтейските корабостроителници и Балтийската корабостроителница в Ленинград. Два ледоразбивача - река Вайгач и Таймир - бяха построени в корабостроителницата Wartsila във Финландия и след това транспортирани до Ленинград за монтиране на ядрени реактори. Лекият превозвач "Севморпут" е построен в Керченския завод "Залив".
Няма коментари
Търсене
За този блог
Гласове: 470